Kaja og Erik: sommervikarer på kirkegårdene

-Spennende og variert jobb, mye nytt å lære. Fint å være utendørs!

Kaja (16) og Erik (21) er sommervikarer på kirkegårdene i sommer. Foto: Anders Nyhuus

Kaja Bakken (16) og Erik Fjelltveit Nyhuus (21) er sommervikarer på kirkegårdene. Erik har jobbet snart en måned, mens Kaja snart to uker. Vi møtte de på Trysil kirkegård, i full gang med å ordne en grav etter en gravferd, for å høre hva de synes om sommerjobben!

-Det er en spennende og variert jobb, og det har vært mye nytt å lære, sier Kaja.

Erik er enig, og begge synes det er fint å kunne jobbe utendørs.

Jobben ute på kirkegårdene er alt fra plenklipping, kantklipping rundt gravene, stell av blomster og såing av gress på graver, til forberedelse og etterarbeid i forbindelse med gravferder.

De reiser rundt på alle kirkegårdene i Trysil.

-Vi planlegger dagen på morgenmøte etter været og de oppgavene som skal gjøres, men vi styrer mye selv også, sier Erik.

Begge har vært med å gjøre klar grav til gravferd.
-Det var litt spennende første gangen, sier Erik. -Man vet ikke hvordan det er, før man har prøvd.

Erik har også vikariert som kirketjener i både begravelse, vielse og dåp. Kaja har ikke fått muligheten ennå, men har veldig lyst til å prøve det også.

Kaja begynner på videregående nå til høsten.
-Jeg kommer nok til å søke på denne jobben neste sommer også, sier hun.

Det samme sier Erik, som for tiden er hjemme fra studier i Bergen.