Kildesortering ved kirkene

Fra årsskiftet er det krav om kildesortering av avfall ved kirkene. Ved tre kirker kildesorteres det. Ved to av de har menighetsrådene vedtatt å være "Grønn kirke".

Skilt til plass for bioavfall ved Tørberget kirke. Foto: Anders Nyhuus

Tidligere i vår skrev vi om kildesortering ved kirkegårdene. Både Plassen kirke og Tørberget kirke har hatt kildesortering i flere år, og nå er det også igangsatt ved Trysil kirke. Plassen og Tørberget er, som de foreløpig to eneste i Trysil, også godkjent som “Grønn kirke” (het “Grønn menighet” tidligere).

Eva Nysted i Tørberget menighetsråd skriver:

“I Tørberget er det utarbeidet en godt skiltet bioplass med tilgang like utenfor kirkegården, der alle planterester skal kastes.

Ved siden av uthuset (bårehuset, toaletter og garasje) står det restavfallsdunker der alt som ikke gjenvinnes skal kastes, og biodunk for biologisk materiale fra kjøkkenet.

Vi har tidligere slitt mye med overfylte dunker og usortert avfall. Etter at det er nøye, tydelig skiltet (Ole Martin Norderhaug har lagd skilter), har alt kommet inn i gode rutiner ved Tørberget kirke.”

Fra Marianne Fjelltveit i Søre Trysil Menighetsråd har vi fått denne beskrivelsen:

"Blant tiltakene som ble registrert da vi ble “Grønn kirke” i 2014, var at vi skulle ha fokus på kompostering av organisk avfall og levere glass og metall til resirkulering. I denne forbindelse ble det derfor opprettet avtale med SØIR for kildesortering av avfall. Ved Plassen kirke har det siden 2014 være mulig å sorter avfall i plast-, rest-, bio- og papirspann med kompoststed i tillegg.

Vår erfaring er at det er vanskelig å få til rett sortering samt det i tillegg er lite søppel som produseres for en kirke som er i bruk til 13 gudstjenester per år. Vi har også mottatt henvendelse fra SØIR på dårlig sortering. Menighetsrådet har besluttet derfor at avtalen skal endres til bare rest, og at det bygges en binge for komposterbart avfall i tillegg. Komposterbart avfall kjøres bort i forbindelse med dugnader."

Trysil menighetsråd innførte kildesortering i år, og det meldes om gode erfaringer så langt. Folk flest vil bidra til kildesorteringen.

Etterhvert skal det innføres kildesortering ved alle kirkene.

Vi oppfordrer alle som besøker kirkegårdene om å følge anvisninger på skilt og oppslag om kildesortering, og slik bidra til en bedre avfallshåndtering. Kirkene er pålagt kildesortering fra årsskiftet.