Grønt Ungdommens kirkemøte

Ungdommens kirkemøte 2019 valgte å sette klima og miljø på dagsorden ved å gjøre i stedet for å bare snakke.

Ungdommens kirkemøte 2019 Foto: Heidi Olsen

4.-8. oktober ble Ungdommens kirkemøte (UKM) 2019 avholdt. Siden Borg Bispedømme fyller femti år i år, var møtet lagt dit; nærmere bestemt til Hurdalssjøen hotell. Og når møtet finner sted i de dype, grønne skoger, hva er vel ikke mer naturlig enn å avholde Grønt UKM?

Klima, miljø, skaperverk og bærekraft er tema Ungdommens kirkemøte har behandlet mange ganger, og det er temaer som blir stadig mer viktig å adressere. Men i stedet for å bare snakke om det, ville Utvalg for ungdomsspørsmål (Ufung), som planlegger og gjennomfører UKM, gjøre noe aktivt. Nå spirer det fram, som det står i Jesaja 43,19 ble valgt som overordnet tema for møtet, og det ble besluttet at det skulle være grønt UKM. Silje Smørvik, leder i Ufung, formulerte det slik i sin åpningstale: «I ekte UKM-ånd så går vi et steg foran. Vi gjør grønt UKM istedenfor å bare snakke om grønne ting.» Og som hun fortalte, var det lettere enn man skulle tro.

En viktig start var hotellet. Hurdalsjøen hotell ble forespurt om hvordan grønt UKM kunne realiseres, og kunne skilte med at de allerede er Miljøfyrtårn-sertifiserte og kildesorterer, bruker lokale matvarer og produserer ting selv i urtehage og drivhus, samt at de jobber aktivt mot matsvinn, og har redusert matsvinnet med fem tonn i året siden 2017. Grønt UKM ble videre virkeliggjort gjennom blant annet oppfordringer om miljøvennlig reise, faktisk papirløst møte, meat free monday, grønn-fact (i stedet for fun fact) under åpningsmøte, og grønne to-minuttere. I tillegg ble det hengt opp veggavis hvor folk kunne komme med grønne tips.

Grønt UKM er ikke tenkt som en engangsgreie. Det vil bli laget en rapport som oppsummer hva som ble gjort, hva som var vellykket og hva som kan gjøres bedre, og så vil denne ligge til grunn for hvordan man kan gjøre et enda grønnere UKM neste år. Denne rapporten kan også bli fulgt opp på Ungdomsting eller andre areanaer hvor man ønske å gjennomføre grønnere arrangement.