Oppfordring fra Olav Fykse Tveit

Avtroppende generalsekretær i Kirkenes verdensråd, Olav Fykse Tveit, kom før jul med en sterk henstilling til kirkeledere og kirkesamfunn, som kan være verdt å ta med seg inn i det nye året.

Oppfordring fra Olav Fykse Tveit

Tidligere i desember, i kjølvannet av klimatoppmøtet i Madrid, kom Olav Fykse Tveit med en sterk henstilling til kirkeledere og kirkesamfunn om å øke innsatsen for å ta vare på skaperverket. Han ber oss som kirkesamfunn om å være tydelige stemmer som løfter frem klimaendringenes fatale konsekvenser, og hvordan de særlig rammer mennesker som allerede er i en sårbar situasjon.

Fykse Tveit understreker at vi trenger både bønn og handling i møte med klimakrisen, og understreker samtidig at det ikke er for sent å handle, men at det haster: Vi er nødt til å handle før bønn er det eneste vi har igjen. Dette er sterke og dramatiske ord, men også ord som inspirerer til å være kirke. Hilsenen gir også fornyet håp om at vi kan få til store ting når vi står sammen.

Fykse Tveit understreker viktigheten av både samarbeid og påvirkningsarbeid. Den norske kirke har den senere tid jobbet mye med bærekraftsmålene, og har et tett nettverksarbeid med blant annet Forum for utvikling og miljø (ForUM), Klimavalgalliansen, Rettferdskonferansen, Klimapilegrim og Broen til framtiden. Det er svært viktig at denne type samarbeid videreføres.

Fykse Tveit mener at vi som kirker bør være tydelige stemmer overfor beslutningsmyndigheter og at vi bør være aktive pådrivere for et samfunn som ikke baserer seg på fossile brennstoff.

Den norske kirke jobber også på mange andre måter i møte med utfordringene vi star overfor med blant annet ny reisepolicy, helhetlig miljøledelse, grønn kirkegårdsdrift, utvikling av veileder for solceller på kirketak, og er nå i startfasen av en en ny satsing på grønt ungdomsarbeid.

Hele hilsenen fra Olav Fykse Tveit kan du lese ved å følge lenken nedenfor.