Julegaver for en bedre verden

Det beste gaven er det å gi, heter det. Dette gjelder særlig hvis gaven kan være med på å gjøre verden til et litt bedre sted.

Julegaver for en bedre verden

Julegaver kan være en spire til både glede og frustrasjon. Mange stresser med hva de skal gi og et evig aktuelt spørmål er hva man skal gi til folk som allerede har "alt". og er det egentlig noe vits i å bidra til enda en duppeditt som blir stående i boden? Eller enda mer søppel?

Heldigvis finnes det stadig flere gode løsninger. Gaver med menig eller gaver som forandrer verden er heldigvis begrep som blir stadig mer utbredt, og det finnes et bredt utvalg - alt fra helt symbolske gaver til de som tar opp litt plass under juletreet. Her har du noen eksempler:

Kirkens bymisjon

Foto: Kirkens bymisjon

Hos Kirkens bymisjon finner du alt fra de tradisjonelle glassenglene, til notatblokker, snøkrystaller, smykker, etuier, gjenbruksvaser og mye mer. Du kan også kjøpegavelapper, slik som på illustrasjonsfotoet over - hver pakkelapp gir en middag til en som gruer seg til jul.

Ved å kjøpe Kirkens bymisjon sine produkter støtter du deres arbeid og bidrar til å skape arbeidsplasser til mennesker som av ulike grunner faller utenfor det ordinære arbeidsmarkedet.

Håpets katedral

Foto: Håpets katedral

Håpets katedral er et flerreligiøst samarbeid for miljø og skaperverk, med spesielt henblikk på problematikken med plast i havet. Håpets katedral tilbyr blant annet nydelige biekatedraler som på bildet over. Ved å kjøpe produkter fra Håpets katedral som gave, støtter du samtidig arbeide med å bygge Håpets katedral. En gave med mening er to gaver i en. Det er en gave som forandrer.

Kirkens Nødhjelp

Foto: Kirkens Nødhjelp

Kirkens Nødhjelp tilbyr en rekke symbolgaver som bidrar til å forandre verden, blant annet skogplanting, rent vann, kyllinger, en god start i livet og ikke minst bestselgeren: Gi en geit.

I tillegg tilbyr kirkens nødhjelp en rekke myke, harde pakker, slik som Mammahjertet, Jordkloden og Vanndråpen. Sistnevnte, som er avbildet her, er med på å sikre mennesker i hele verden tilgang på rent drikkevann.