Kirkenes bidrag til bærekraftige samfunn

Hvordan kan kirker og menigheter over hele Europa bidra for et mer bærekraftig samfunn? Det ble diskutert i Oslo i slutten av mai.

Kirkenes bidrag til bærekraftige samfunn

25.-28. mai var representanter fra ulike kirker og andre økumeniske organisasjoner fra elleve europeiske land samlet til konferansen Kirkenes bidrag til bærekraftige samfunn. Stedet var Rønningen i Oslo. Konferansen er et samarbeid mellom Den norske kirke og The European Christian Environmental Network (ECEN), og inngikk som en del av Oslo som europeisk miljøhovedstad. Tema var hvordan kirker og menigheter kan bidra som endringsagenter for et mer bærekraftige samfunn i tråd med Paris-avtalen og FNs bærekraftsmål.

Vandring i norsk natur
Deltakerne fikk møte engasjerte mennesker fra menigheter i ulike europeiske land og besøkte ulike prosjekt både i Oslo og omegn. Blant annet var tur til Håpets katedral ved Isengran i Østfold en del av programmet. På søndagen gikk deltakerne klimapilegrimsvandring langs Maridalsvannet, før de feiret skaperverksgudstjeneste, med preken ved biskop emeritus Tor B. Jørgensen, i Maridalen kirke. Det var også tid for nettverksbygging og til å hente inspirasjon fra hverandre.

Enighet om uttalelse
I løpet av konferansen ble det laget en uttalelse med oppfordring til norske og europeiske kirker om å intensivere sitt arbeid med klima- og bærekraftsspørsmål, om at de må be og handle slik at en bærekraftig fremtid blir mulig. I uttalelsen heter det blant annet at «kirkene i Europa må handle nå, (…) de må ta til orde mot urettferdighet og stå side om side med fattige og undertrykte og med den oppvoksende generasjonen som etterlyser en bærekraftig fremtid.»

I uttalelsen oppfordres kirker i Europa blant annet til å delta aktivt i arbeidet med å nå FNs bærekraftsmål, ta lederskap når det gjelder å legge om livsstilen vår til å bli mer bærekraftig og til å begrense sine økologiske  fotavtrykk. Uttalelsen i sin helhet kan du lese ved å følge lenken nedenfor.