Klimapilegrimmer møtte Ola Elvestuen

Klimapilegrimmer fra ulike kirke og trossamfunn overleverte i dag skrittene fra sommerens Klimapilegrimsvandringer og til Ola Elvestuen, før vi gikk i samlet flokk fra Oslo Domkirke opp til Eidsvolls plass hvor vi tok del i det store klimabrølet.

Klimapilegrimmer møtte Ola Elvestuen

I løpet av 2019 har det vært gjennomført rundt 50 ulike klimapilegrimsarrangementer. Over hele landet har ulike grupper blant annet stått for en rekke klimapilegrimsvandringer, grønne gudstjenester og flere klimapilegrimsseilas, noen har også ridd på hest for klimaet. Klimapilegrimmene har gjennom sommeren tilbakelagt 24972 kilometer, noe som tilsvarer 0.623 ganger rundt jorda.

Skrittene og kravet fra Klimapilegrim 2019 ble overrakt klima-og miljøminister Ola Elvestuen i forkant av Klimabrølet 30. august. I den anledning var over 200 klimapilegrimmer samlet foran Oslo domkirke for å være med på overrekkelsen, for så å slutte seg til Klimabrølet på Eidsvolls plass.

Ved å tilslutte seg Klimapilegrim 2019 har man tilsluttet seg et krav om at Norge må føre en mye strengere og mer bærekraftig klima- og miljøpolitikk, og øke den økonomiske innsatsen både hjemme og ute. Under overrekkelsen til Elvestuen, var dette kravet var symbolisert med en jordklode prydet av klimapilegrimmer.

Etter ovverrekkelsen gikk Klimapilegrimstoget gjennom Karl Johan, opp til Eidsvolls plass, og ble en del av det massive Klimabrølet.