Pris for Grønne tiltak

Nå kan grønne menigheter og andre grønne kirkelige tiltak nomineres til europeisk pris.

Pris for Grønne tiltak

Her kommer en gladmelding fra Kirkerådet til grønne ildsjeler i norske menigheter! Grønne menigheter og andre kirkelige prosjekt/tiltak har nemlig mulighet til å bli nominert til en Europeisk pris, Roman Juriga Award. Prisen deles ut av European Christian Environmental Network (ECEN), og er på 2000 Euro. Vel så viktig som pengene, er heder og ære, samt den inspirasjon og motivasjon dette kan gi til andre.

Den norske kirke har vært med i ECEN-nettverket siden starten, og i mai arrangerte vi sammen en Europeisk konferanse for grønne menigheter i Oslo. Det er til nå veldig få menigheter/prosjekt som er nominert til prisen så sjansen til å vinne er stor. Dette kan bli en god anledning til å løfte fram gode lokale prosjekt, for å sette dem på kartet og gi en boost til arbeidet med grønne menigheter.

Alle bispedømmer oppfordres derfor til å be om tips fra menighetene eller til å nominere menigheter/prosjekt direkte til denne prisen. Prosjekter som nomineres skal være kreative, nytenkende og svare på klima- og miljøutfordringer som kan være relevante for kirker i Europa. Økumeniske samarbeidsprosjekt med andre kirkesamfunn er en styrke. Utfylte skjema sendes til ppt@cec-kek.be med kopi til pv383@kirken.no.

Frist for nominering er allerede 30. september, så her er det bare å hive seg rundt! Det vil være mulig å sende inn også etter denne dato, helst innen 9. okt. Det er viktig med forankring i menighetsråd eller prosjektstyre, men en formell saksbehandling er ikke påkrevd der tidspress gjør det vanskelig. Alle innsendte bidrag vil vi også ta med videre i vårt kommunikasjonsarbeid for å løfte fram arbeidet med grønne menigheter og spre inspirasjon til andre gjennom grønn kirke på kirken.no og Facebook.

For mer info, ta kontakt med Per Ivar Våje.