Åtte av ti visste at det var kirkevalg i år

Kirkerådet er i gang med å evaluere kirkevalget som ble gjennomført i høst. En ny undersøkelse viser at 82 % av befolkningen visste det var kirkevalg i år, opp fra 27 % ved kirkevalgkampanjens start.

Åtte av ti visste at det var kirkevalg i år, viser en ny undersøkelse.

I høstens kirkevalg ble det valgt mer enn sju tusen medlemmer til menighetsråd, bispedømmeråd og Kirkemøte. For første gang var det mulig å forhåndsstemme digitalt i kirkevalget, og hver tredje velger stemte digitalt.

En ny undersøkelse med et representativt utvalg av befolkningen tatt opp rett etter valget, viser at 82 % har fått med seg at det var kirkevalg i år. Før kirkevalgkampens start i juni, var det bare 27 % som visste at det var kirkevalg i år.

– Ansatte, frivillige og kandidater har stått på for å gjøre kirkevalget kjent, og dette har hatt effekt, sier kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nilsen.

– I tillegg er det grunn til å tro at annonser i ulike kanaler og oppslag i media har bidratt til å gjøre kirkevalget kjent.

Også Den norske kirkes medlemsundersøkelse som snart er klar, bekrefter dette. Den er tatt opp noen uker etter valget, og likevel svarer åtte av ti medlemmer at de visste det var kirkevalg i år.

Hvorfor folk ikke stemmer

275 036 brukte stemmeretten i kirkevalget, som er en valgdeltakelse på 9 %. Både undersøkelsen med et representativt utvalg av befolkningen og medlemsundersøkelsen peker på noen av grunnene til hvorfor valgdeltakelsen ikke er høyere.

36 % av medlemmene ønsker å overlate valget til de som er mer aktive i kirken og 20 % sier de ikke kunne nok om kandidatene. I tillegg oppgir flere at de ikke er religiøse eller interesserte i å stemme.

– Dette er gjenkjennbart fra evalueringene av kirkevalget i 2015 og 2019, forteller Vad Nilsen.

Manglende kjennskap til at det var kirkevalg er ikke en av årsakene som peker seg ut. Bare 17 % av befolkningen oppgir at de ikke visste om valget.

Kirkemøtet skal utforme fremtidens valgordning

Kirkerådsdirektøren mener erfaringene fra årets kirkevalg er viktige når fremtidens valgordning skal utformes.

– Kirkerådet er nå i gang med å evaluere kirkevalget. Det nye Kirkemøtet, som møtes første gang i april 2024, skal bestemme hvordan kirkens demokrati skal utvikle seg videre. Da er erfaringene fra årets valg, og de foregående valgene, viktige å ha med.

Oppdatert 16.11.2023 med mulighet for å laste ned rapportene fra de to undersøkelsene nederst.