25 år siden hun ble historisk

I april 1992 ble Maria Jepsen den første kvinnelige lutherske biskop.

Foto: Nordkirche

Maria Jepsen ble valgt som biskop i Hamburg bispedømme, som første kvinnelige biskop i Tyskland og den første lutherske kvinnelige biskop i verden.

- Det var svært viktig både for de lutherske kirkene generelt, men også for Den norske kirke. Allerede året etter ble jo Rosemarie Køhn vår første kvinnelige biskop, sier preses Helga Haugland Byfuglien til kirken.no.

- Lutherske kirkers syn på prestetjenesten, med bispetjenesten som en særlig prestetjeneste, gjorde at det prinsipielt var åpent for kvinner i bispetjeneste. Men det var en viktig symbolsak for den lutherske kirkefamilien og for samfunnet generelt at en kvinne ble utnevnt til den lederposisjonen som en biskop innehar, sier hun.

Her er de tre første kvinnelige lutherske biskopene samlet i Genève i 1994, sammen med Gunnar Stålsett, som på den tiden var generalsekretær i Det Lutherske Verdensforbund. F.v: April Larsson fra USA, Maria Jepsen fra Tyskland og Rosemarie Köhn fra Norge.

Maria Jepsen er født 1945 i Bad Segeberg. Hun tok sin første teologiske eksamen i Kiel i 1970. Hun arbeidet som vikar i to år før hun ble prest i Meldorf. I 1991 ble hun prost i Hamburg-Harburg. Hun satt som biskop fra 1992 til 2010.

- Jeg ble utfordret til å stille til valg. Jeg hadde vært kandidat ved et biskopvalg tidligere, uten å nå opp. Det gjorde at jeg var godt forberedt på situasjonen. Synoden i Nord-Elben var den første synoden som virkelig ønsket å få en kvinne som biskop den gangen, fortalte Maria Jepsen til Kirkeaktuelt, Den norske kirkes internblad i 2007.

Senere samme år som Jepsen ble utnevnt til biskop i 1992, ble April Larsson utnevnt som luthersk biskop i USA. Året etter ble vår Rosemarie Köhn den tredje kvinnelige lutherske biskop i historien.

Viste mot

Preses Haugland Byfuglien ble selv den 22. kvinnen i verden som ble luthersk biskop, da hun ble biskop i Borg bispedømme i 2006. For henne var utnevnelsene av Jepsen i 1992 og Köhn i 1993 til stor inspirasjon.

- For meg har kvinner i ulike lederposisjoner vært til inspirasjon og bekreftelse på at kvinner på linje med menn har ressurser og kompetanse til å påta seg ansvar som ledere. Men det har vært viktig at noen kvinner, som Maria Jepsen og Rosemarie Køhn, viste mot og tok utfordringen til å gå inn i tjenesten som biskop, som er en posisjon der det gjennom historien har vært total mannsdominans. Det må ha vært krevende, ikke minst fordi det har vært argumentert både med teologi og tradisjon for å videreføre dette. I tillegg var de alene som kvinner i et kollegium og hadde ikke kvinnelige rollemodeller, sier Haugland Byfuglien, og fortsetter:

- Så jeg er takknemlig for at noen har gått foran, også som biskop, og setter stor pris på og kjenner på en viss stolthet over, at vi nå har et bispekollegium hvor en tredel er kvinner. Kvinner er ulike, også i oppfatninger, men jeg har erfart at vi på en særlig måte evner å være støttende. Jeg er overbevist om at kvinner og menn utfyller hverandre, også som ledere. At vi har kvinner som biskoper har verdi for hvordan kirken fremstår i samfunnet. Det beriker også kirken og fellesskapet, sier preses.