500 år med reformasjon - 20 år med enighet om det viktigste

31. oktober er ikke bare dagen for halloween og Brexit. Over hele verden markerer lutherske kirker reformasjonen på denne dagen.

500 år med reformasjon - 20 år med enighet om det viktigste

Reformasjonsdagen 31. oktober markerer startpunktet for den lutherske reformasjonen. Det var etter sigende på denne dagen at Martin Luther i 1517 slo opp sine 95 teser på kirkedøren i Wittenberg. I 2017 feiret Den norske kirke 500 år med reformasjon på denne dagen. I år markerer vi særlig at stadig flere kirkesamfunn er enige om forståelsen av frelse og rettferdiggjørelse.

I Felleserklæringen om rettferdiggjørelsen fra 1999 erklærte Den romersk-katolske kirken og medlemskirkene i Det Lutherske verdensforbund, deriblant Den norske kirke, at de var grunnleggende enige om forståelsen av frelse. Man har også blitt enige om at reformasjonstidens gjensidige fordømmelser ikke lenger gjelder for kirkene i dag. Siden har flere kirkesamfunn sluttet seg til avtalen, og nå står både anglikanske, reformerte og metodistiske kirker bak avtalen – i tillegg til lutherske og den romersk-katolske. Utvidelsen av avtalen ble feiret ved Notre Dame universitetet i USA i april i år.

I anledning av at avtalen er 20 år i år har Det lutherske verdensforbund og Det pavelige råd for kristen enhet utviklet en felles liturgi for markeringen. «Vi oppfordrer norske menigheter til å ta i bruk liturgien eller deler av den når de tematiserer reformasjonsdagen og 20 års-markeringen av felleserklæringen om rettferdiggjørelse. Vi står sammen om det viktigste, og har forpliktet oss på å samarbeide på alle områder – der det er mulig,» sier Einar Tjelle, seksjonsleder for økumenikk og dialog i Kirkerådet.

For videre lesning, se Det lutherske verdensforbund sine sider om Felleserklæringen.