Abiy Ahmed får fredsprisen

Etiopias statsminister, Abiy Ahmed, tildeles Nobels fredspris for sitt arbeid med fredsavtalen som er inngått med nabolandet Eritrea. – Svært verdig vinner, mener preses Helga Byfuglien.

Årets fredsprisvinner. Foto: Mulugeta Ayene / AP / NTB scanpix

– Den norske nobelkomité har bestemt at Nobels fredspris for 2019 skal gå til Etiopias statsminister Abiy Ahmed Ali for hans innsats for fred og mellomstatlig samarbeid, og da særlig for hans avgjørende initiativ for å løse grensekonflikten med nabolandet Eritrea, uttaler Nobelkomiteens leder Berit Reiss-Andersen i begrunnelsen.

Abiy Ahmed er en svært verdig vinner av Nobels fredspris, mener preses Helga Byfuglien: – Jeg vil sende min gratulasjon til Abiy Ahmed for en velfortjent pris. Ved å arbeide frem fredsavtale med Eritrea har han gjort en stor innsats for å få slutt på en av Afrikas lengste konflikter.

– Samtidig har han tatt viktige grep for å bygge et fredelig samfunn i sitt eget land og på Afrikas horn. Jeg tror prisen kan bli en viktig oppmuntring til å fortsette viktige, men sårbare prosesser mot fred, også der situasjoner kan virke fastlåst, sier preses Helga Byfuglien.

Leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum er også begeistret for vinnerens fredsarbeid: – Det er gledelig at Etiopia nå opplever en oppmykning av det autoritære regimet og at Etiopias folk nå får en forpliktelse gjennom fredsprisen om at fredsprosessene i landet skal fortsette.

– Løslatelse av politiske fanger, reversering av undertrykkende lover og Abiy Ahmeds vilje til å skape forsoning mellom de ulike etniske, religiøse og politiske gruppene i landet, har gitt det etiopiske folk håp. Ikke minst har han bedret kvinners stilling og innflytelse, fortsetter Raaum.

Byfuglien nevner også Den norske kirke og kristne i Norges nære forhold til Etiopia, kirken og mennesker der. Dette gjennom blant annet misjonsorganisasjoners og Kirkens Nødhjelps arbeid gjennom mange år.

– Vi gleder oss med våre etiopiske søstre og brødre over denne utviklingen, og ber med dem om at fredsprisen vil bidra til en fortsatt utvikling mot et fredelig og inkluderende samfunn.