Biskop intervjues på BBC om krav om atomvåpenforbud

Søndag 9. august intervjues biskop Tor Berger Jørgensen på BCC om den historiske pilegrimsferden til Hiroshima og Nagasaki denne uken.

Biskop Tor B. Jørgensen, Sør-Hålogaland bispedømme, under en minneseremoni etter atombomben i Nagasaki. Foto: Kirkenes verdensråd/Johannes Minkus

Det er 70 år siden atombombene falt over Hiroshima og Nagasaki 6. og 9. august 1945. For å kreve fortgang i arbeidet med et internasjonalt atomvåpenforbud, er en delegasjon fra Kirkenes verdensråd tilstede under de offisielle minnemarkeringene i Japan.

Biskop Jørgensen, som tidligere har arbeidet som misjonær i Japan og kjenner kulturen godt, oppfordrer norske myndigheter til å gå foran og arbeide for et internasjonalt forbud.

Det direktesendte radiointervjuet går på luften 0830 lokal tid. Man må dermed ha funnet frem til riktig kanal før 0930 norsk tid.

Klikk deg videre til BBC Radio Solent her.

Får du ikke med deg søndagens sending kan du lytte til innslaget via nettsiden frem til begynnelsen av september.

Les mer om delegasjonen og pilegrimsferden på Kirkenes verdensråds nettsider.

Disse er med i delegasjonen:
Biskop Mary-Ann Swenson, United Methodist Church, ass. leder for KVs sentralkomite og leder for delegasjonen. Dr. Chang Sang, Den presbyterianske kirke i Republikken Korea og KVs Asia president, biskop dr. Heinrich Bedford-Strohm, leder for Rådet for den evangeliske kirke i Tyskland, biskop Tor B. Jørgensen, Den norske kirke, Karen Van Den Broeke, Den protestantiske kirke i Nederland, biskop Samuel Azariah, Den pakistanske kirke, Baekki Heo, Den koreanske kristne kirke i Japan, dr. Stephen Sidorak, Den forente metodist kirke og medlem av KVs Kommisjon for internasjonale relasjoner.