Budsjettforliket sikrer kirkens tilskudd

Budsjettforliket mellom Høyre, Krf, Venstre og FrP sikrer tilskuddet til Den norske kirke, men innebærer en mindre bevilgning til sikring av kirkebygg.

Direktør i Kirkerådet Ingrid Vad Nilsen sier at budsjettforliket sikrer kirkens tilskudd. Foto: Ole Martin Wold

- Det er bra at flertallet på Stortinget bekrefter Den norske kirkes viktige rolle i samfunnet, og er enige om tilskuddet til kirken, sier direktør i Kirkerådet Ingrid Vad Nilsen.

Mindretallsregjeringen har de siste ukene forhandlet med FrP for å få flertall for sitt forslag til statsbudsjett. I forslaget fra regjeringen var det foreslått en videreføring av tilskuddet til Den norske kirke inkludert lønns- og prisvekst. FrPs forslag om å kutte statsstøtten til kirken med 220 millioner kroner er ikke med i avtalen.

- Kirken gjør et viktig arbeid over hele landet rettet mot barn og unge, mennesker i sårbare situasjoner og kulturlivet. Kirken er samlingspunkt i lokalsamfunnet. Tilskuddet gjør dette mulig, sier Vad Nilsen.

Regjeringens opprinnelige forslag om 70 millioner til bevaring av kirkebygg er kuttet med 10 millioner kroner.

- Svært mange av landets viktige kirkebygg har store vedlikeholdsbehov og trenger hver krone de kan få. Derfor oppleves dette som et unødvendig kutt, sier Vad Nilsen.