Dåpens lys forblir når livet slukner

Svein Ellingsen er den som har flest tekster i salmeboken, og er særlig kjent for å skrive om dåpens betydning gjennom livet. Den kjente salmedikteren døde palmesøndag.

Svein Ellingsen i samtale med kronprinsesse Mette-Marit i Dybvåg kirke i 2017. Kronprisfamilien har brukt flere av Ellingsens salmer ved store familiebegivenheter. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix

På palmesøndagsgudstjenesten i Tromsø domkirke ble dåpssalmen «Fylt av glede over livets under» sunget. Dette er den mest brukte dåpssalmen i Den norske kirke over hele landet, skrevet av Svein Ellingsen.

Svein Ellingsen er salmedikteren som har skrevet tekst til flest salmer i Norsk salmebok fra 2013. Han har skrevet tekst til hele 43 salmer, og han har gitt 15 salmer norsk oversettelse.

I sin dikting har Ellingsen vært særlig opptatt av dåpen, og dåpens betydning gjennom livet går igjen i mange av hans tekster. Salmene er kjent for å romme hele livet – med lys og mørke side om side. Mange setter pris på at tekstene ikke bare handler om menneskets forhold til Gud, men også om forholdet mellom mennesker.

Norsk salmebok nr 586

Fylt av glede over livets under,
med et nyfødt barn i våre hender,
kommer vi til deg som gav oss livet,
kommer vi til deg som gav oss livet.

Fylt av beven foran ukjent fremtid
legger vi vårt barn i dine hender.
Det som skjer i dåpen, gir oss trygghet,
det som skjer i dåpen, gir oss trygghet.

Fylt av undring er vi i din nærhet!
Du som bærer verdensrommets dybder,
venter på de små og tar imot oss,
venter på de små og tar imot oss.

Ved ditt verk, ved Kjærlighetens vilje,
er vi født på ny til liv i Kristus,
til et åpent liv i tro og tillit,
til et åpent liv i tro og tillit.

Og ved tidens grense lever fortsatt
dine løftes-ord ved døpefonten,
dåpens lys forblir når livet slukner,
dåpens lys forblir når livet slukner.

Større rikdom enn hva ord kan romme,
har du gitt oss gjennom dåpens gave.
Herre, la vår tro bli fylt av glede!

Tekst: Svein Ellingsen (1971)
Melodi: Egil Hovland (1976)

I salmeboken står den opppført på bokmål, nordsamisk og sørsamisk. I tillegg er den oversatt til blant annet svensk, dansk, engelsk og tysk.

Les historien bak dåpssalmen «Fylt av glede over livets under» på NRK.no

Hør dåpssalmen på Palmesøndagsgudstjenesten fra Tromsø domkirke

Hør dåpssalmen og andre salmer i NRKs salmemaraton: Salmeboka minutt for minutt