Håpet er ikke avlyst

Verken påsken eller håpet er avlyst selv om det ikke er ordinære gudstjenester og i mindre grad åpne kirker i årets påske. Og når man ikke kan invitere inn, får heller optimisten og de viktige ordene komme ut.

Kirketjener Øystein Mollestad får opp banneret i år. (Foto: Kristina Wallace)

I år som i fjor var det viktige budskapet synlig på utsiden av kirkeveggen på Spikkestad i Røyken sokn - HÅPET er ikke avlyst. På kirkeveggen hang menigheten opp banneret for første gang i fjor, da korona og kirkelukking var nytt for alle.

Ellen Martha Blaasvær er sokneprest i Røyken, og hun forteller om mange positive reaksjoner på banneret.

– Vi fikk mye hyggelig oppmerksomhet ved at denne saken ble lagt ut på nettet i fjor, og bare positivt i nærmiljøet. Ei som gikk forbi tok en snap for å sende til moren sin, en annen sa "det er dette vi trenger nå".

Behovet for fellesskap

Også i Røyken hadde de planer for samvær i påsken, men må nå tenke annerledes.

– Nå hadde vi gledet oss til å feire gudstjenester med inntil 100 til stede innendørs, og lagt planer for en utendørs påskegudstjeneste på torget 1.påskedag. Det er veldig trist at det ikke går, og jeg tror mange kjenner et sterkt behov for fellesskap nå. Vi jobber med digitale produksjoner som er en liten erstatning, og er tilgjengelige i kirken for besøk av enkeltpersoner. Men det er et stort savn å ikke kunne være mange og synge påskesalmer og feire sammen, fortsetter soknepresten.

Synlig i flere høytider

Det er ikke bare i påsken den store teglsteinfasaden har et budskap som når bredt ut. Det hele startet i desember 2019, da med et banner med teksten "Lys i desember".

– Plassen utenfor brukes til en stor markering med julegrantenning i desember, så vi syntes det passet godt både for det som skjer på torget og det programmet vi har inne i kirke- og kultursenteret.

Røyken har bestilt banneret hos et lokalt firma og prisen var ca. 8000 kr. I tillegg kom liftleie og montering, til sammen ble dette ca. 14 000 kr. Om andre menigheter skulle ha lyst til å gjøre det samme, kontakt gjerne en lokal produsent av profileringsartikler for å lage en påskehilsen til alle forbipasserende.