H.M. Kongen deltar når ny biskop i Hamar vigsles

Ny biskop i Hamar, Ole Kristian Bonden, vigsles til biskop i Hamar domkirke 29. januar. Det skjer i en gudstjeneste der Hans Majestet Kong Harald V deltar. Mange av landets biskoper og inviterte gjester fra inn- og utland deltar også på den høytidelige seremonien.

Ole Kristian Bonden er ny biskop i Hamar bispedømme. Foto: Hamar bispedømme

Ole Kristian Bonden vigsles til biskop i Hamar domkirke.

Han ble tilsatt som biskop av Kirkerådet i november 2022. Han har de siste årene vært prost i Sør-Østerdal prosti med arbeidssted i Elverum.

– Jeg håper vigslingen kan bli en fest for folkekirka, til glede og inspirasjon. For meg personlig vil vigslingen virkeliggjøre at nå blir jeg biskop, men også være en påminnelse om at jeg er omslutta av Guds nåde og kirkas forbønn. Jeg vil trenge det.

Åpen gudstjeneste

Gudstjenesten blir strømmet på nett og du kan følge den ved å trykke her

Vigslingsgudstjenesten er åpen for alle som ønsker å delta, men det er begrenset antall plasser. Dørene stenger en halv time før – og det vil bli sikkerhetskontroll ved inngangen.

Om den nye biskopen

Ole Kristian Bonden ble tilsatt som biskop av Kirkerådet i november. I hele sitt presteliv har han vært tilknyttet Elverum, og kommer fra jobben som prost i Sør-Østerdal i Hamar bispedømme. Nå skal han være biskop i Hamar bispedømme med bispesete på Hamar.

Bonden ønsker en raus og tydelig kirke som er til stede i samfunnet og i menneskers liv, ei kirke som bryr seg om folk. – Ei hellig og alminnelig kirke, det er kirka for meg, sa han på presentasjonen etter tilsettingen i november.

Han ønsker at kirken skal være et annerledes rom, som er hellig men likevel har rom for det alminnelige livet.

Hva er vigsling?

Når en biskop skal tiltre sin nye rolle, gjøres dette gjennom en høytidelig vigslingsseremoni. Det skjer i forbindelse med en gudstjeneste i domkirken.

Først fremstiller bispedømmerådsleder Gunnhild Tomter Alstad den nye biskopen. Deretter leses det fra bibelen om tilsynsoppdraget som biskopen har. Så holder preses Olav Fykse Tveit (den ledende biskopen) en tale før den nye biskopen skal avlegge sitt løfte som bekreftes med et håndtrykk.

Etter håndtrykket kneler den nye biskopen og blir bedt for med håndspåleggelse fra andre biskoper og medvirkende. Deretter tar den nye biskopen over ledelsen av gudstjenesten som fortsetter med trosbekjennelse, lesing fra evangeliet, preken, bønn og nattverd.