Innskjerping om åpen kirke

Det har i dag kommet nye presiseringer fra Barne- og familiedepartementet omkring åpen kirke. Det er ikke tillatt med Åpen kirke i kommuner på tiltaksnivå A

En tom Bjorbekk kirke. Foto: Geir Myre

Kommuner med tiltaksnivå A

Departementet presiserer at tros- og livssynshus skal holdes stengt i de kommunene som er omfattet av covid-19-forskriftens kapittel 5A (særlig høyt tiltaksnivå, vanligvis omtalt som tiltaksnivå A).

Covid-19-forskriften gjør unntak for samtaler mellom representant for tros- og livssynsamfunn og enkeltpersoner. Kirken kan derfor åpnes for samtaler mellom ansatte og enkeltpersoner av en sjelesørgerisk karakter, med utgangspunkt i en forespørsel om slik samtale. I forbindelse med dette kan man også tenne lys og be. Formålet er utelukkende å kunne tilby samtaler, bønn, lystenning og nattverd for enkeltpersoner.

Det er også som tidligere informert om tillatt med bisettelser, begravelser, vielser og dåp innenfor de deltakerbegrensningene som gjelder.

Kommuner med nasjonalt tiltaksnivå

I kommuner som er omfattet av nasjonalt tiltaksnivå og ikke har strengere lokale regler, er det lov til å holde kirken åpen for individuell samtale og bønn. Dette behovet kan imøtekommes ved å tenne et lys, be en bønn, motta nattverd eller samtale med en prest eller annen i stab. Åpen kirke skal ikke annonseres eller gjennomføres som et arrangement.

I kommuner med nasjonalt tiltaksnivå gjelder følgende anbefalinger og retningslinjer:

• Det kan maksimalt være 10 personer i kirken samtidig, i tillegg til ansatte.
  • Vi kan opplyse om at kirken er åpen, men ikke annonsere. Nøktern informasjon på nettside og evt. plakat med prestens og diakonens telefonnummer, er tilstrekkelig.
  • Det skal ikke være aktiviteter eller arrangementslignende tiltak under Åpen kirke. Dempet musikk som CD og orgel i bakgrunnen er ok.
  • Åpen kirke skal ha tilbud om individuelle samtaler med en prest/diakon. Det kan deles ut nattverd, på forespørsel, til enkeltpersoner. Kirken er ellers åpen for stillhet og bønn.
  • Frivilliges deltakelse avgrenses til ivaretakelse av smittevern.