Kristne i Jerusalem under press

I Jerusalem skal jøder og kristne om kort tid samles til gudstjenester og fest i synagoger og kirker for å feire påske.

Jerusalem. Illustrasjonsfoto: Pixabay

Muslimenes fastetid, ramadan, foregår på samme tid i den byen som er viktig for de tre religionene. Da er det viktig at alle gjør sitt ytterste for å bidra til at Jerusalem ikke bare er et symbol på rettferdighet og fred, men at fredelig sameksistens reelt sett er mulig. I forbindelse med høytidene må troende fra alle tre religioner sikres tilgang til sine hellige steder.

Med sorg og forskrekkelse har vi registrert at forberedelsene til høytiden også har vært preget av terror som har rammet israelske innbyggere de siste ukene. Vi fordømmer dette. Vold og drap på sivile er uakseptabelt, og kan under ingen omstendigheter rettferdiggjøres. Vi føler med de som har mistet sine kjære og med det israelske samfunnet.

Vanskelige forhold

Vi mottar stadig meldinger fra Jerusalem som gjør oss dypt bekymret. Kirkelederne har lenge uttrykt uro over at det stadig blir vanskeligere å være kristen innbygger i byen. Som andre palestinske innbyggere opplever de vanskeligheter og diskriminering i forbindelse med byggetillatelser, konfiskering av eiendom, rivning av palestinske boliger og avslag på byggesøknader. Kristne med Jerusalem-ID opplever også strenge innreise- og oppholdsreguleringer med den følge at familier splittes. Jødiske bosettinger i Øst-Jerusalem bidrar til å presse ut palestinere.

I et brev av 13. desember i fjor viser kirkelederne i Jerusalem til det de mener er en økning i trakassering av både vanlige kristne innbyggere og geistlige. I en annen uttalelse henviser de til at forslaget om å lage en park på østsiden av Gamlebyen som inkluderer deler av Oljeberget, kan føre til at kirkene kan miste viktige eiendommer.

Kirkelederne har også protestert mot at medlemmer fra Ateret Cohanim ulovlig og uten at israelsk politi har grepet inn, har tatt seg inn i Little Petra Hotel i det kristne kvarter i Gamlebyen. Hotellet har stor historisk betydning og ligger på pilegrimsveien mot Gravkirken som millioner av kristne besøker årlig. Vi er klar over at det i en årrekke har pågått en tvist om eierskapet til hotellet. Tvisten verserer fremdeles i rettssystemet. Det er imidlertid helt uakseptabelt at Ateret Cohanim har tatt loven i egne hender og tatt over hotellet. Kirkelederne sier i sin uttalelse 2. april at dette ikke dreier seg om en enkelt hendelse. Husokkupasjonen føyer seg inn i et mønster hvor kristnes historiske nærvær i Øst-Jerusalem vanskeliggjøres.

Rett til trosutøvelse i fred

Vi slutter oss til Kirkens verdensråds uttalelse av 31. mars som fordømmer okkupasjonen av bygningene og oppfordrer til å støtte kristne i Jerusalem. De trenger vår solidaritet og forbønn.

Israel har forpliktet seg på religionsfrihet og at alle innbyggere skal ha rett til å utøve sin tro i fred og frihet. Vi har med glede merket oss at israelske myndigheter har sagt at de vil ta vare på den kristne befolkningen og opprettholde Jerusalem og Det hellige land som et trygt og sikkert hjem også for kristne.

Nå forventer vi at israelske myndigheter følger opp sine løfter og gjør sitt ytterste for å ivareta Gamlebyen i Jerusalems mangfoldige religiøse og kulturelle karakter – slik at den fortsetter å være en by med både jødisk, kristen og muslimsk tilstedeværelse, eierskap og sameksistens.

Oslo, 07.04.2022

Olav Fykse Tveit,
Preses for Bispemøtet i Den norske kirke

Berit Hagen Agøy,