Jubeluke for nye Østre Porsgrunn kirke

Mer enn fem tusen strømmet til Østre Porsgrunn kirke i åpningsuka i september.

Jubeluke for nye Østre Porsgrunn kirke

– Gratulerer med ny kirke! Dette er blitt et virkelig flott sted, sa Paal Flaata på Elvis-gospelkonsert i den nye kirken.

Elvis-konserten med Paal Flaata, Stephen Ackles og Vidar Busk markerte avslutningen på åpningsuken for den nye kirken. Kirken er tegnet av arkitektene Ådne Trodahl og Espen Surnevik. Marie Buskov og Espen Dietrichson står bak de kunstneriske uttrykkene i kirken.

Østre Porsgrunn kirke ble vigslet søndag 15. september. Kirken hadde det produsent Signe Tynning omtaler som en jubeluke med over fem tusen besøkende den første uka.

– 5000 mennesker har vært innom kirken på de ulike arrangementene. Det er over 400 som har bidratt i programmet, og i tillegg har over 100 frivillige stått på fra morgen til kveld. Dette har virkelig blitt den jubeluka vi håpet på, sier Signe Tynning fornøyd.

Det varierte programmet inneholdt blant annet kirkegårdsvandring i samarbeid med Grenland Friteater, gospelkonserter og symfonikonsert. Søndag var det Barnas dag i den nye kirken – nærmere 500 barn og voksne deltok på gudstjenesten og på leker og kirkekaffe etterpå.