Kristine Sandmæl gjenvalgt som leder av Mellomkirkelig råd

Lørdag morgen gjenvalgte Kirkemøtet Kristine Sandmæl til leder for Mellomkirkelig råd.

Kristine Sandmæl takker for Kirkemøtet for tilliten. Foto: Den norske kirke

Kirkemøtets første sak lørdag morgen var valg av leder for Mellomkirkelig råd. Kristine Sandmæl ble igjen valgt til vervet.

Sandmæl takket: – Takk for tilliten og for at jeg får fortsette å lede arbeidet i MKR, og fullføre noen av de spennende tingene vi har satt i gang under min ledelse.

Av 105 stemmeberettigede til stede, stemte 101 for Sandmæl. Det var ingen motkandidater.

Den gjenvalgte lederen forteller at hun ser frem til å jobbe med feltene økumenikk, internasjonalt arbeid og religionsdialog.

En rekke viktige saker fremover

Hun løfter også frem noen saker som blir viktige i tiden som kommer.

– Arbeidsgruppen som vi sammen med Bispemøtet har nedsatt om kirken i møte med jødedom og jøder.

Les saken: Kirkens opprydding i sitt forhold til jødedom.

Hun lister også opp en rekke viktige områder for det videre arbeidet: oppfølging av Kirkenes verdensråds generalforsamling. Videre satsing på økumenikk i Norge. Den norske kirkes forberedelser til og deltakelse i Generalforsamlinger i Konferansen av Europeiske kirker og Det lutherske verdensforbund.

– Fred og forsoningsarbeid er også noe vi skal jobbe med framover.

Om Kirkemøtet 2022

Kirkemøtet er samlet i Trondheim 21.-26. september. På møtet behandles blant annet saker om ny kirkelig organisering, kirken som økonomisk aktør og ansvarlig forvalter og ny rekrutteringsstilling som prest under utdanning.

Kirkemøtet består av de 11 bispedømmerådene som velges av medlemmene i Den norske kirke gjennom kirkevalget hvert fjerde år.