Maktmisbruk og korrupsjon tema på misjonskonferanse

På Det Norske Misjonsselskaps misjonskonferanse 1. november tar man opp kirkenes kamp mot korrupsjon.

Eva Joly, Agnes Aboum og Helga Haugland Byfuglien deltar når korrupsjon og maktovergrep står på dagsordenen på misjonskonferansen i Stavanger 1. november. (Foto: Matthieu Riegler, Ivars Kupcis, Kirkerådet)

Hvert tredje år arrangerer NMS en stor internasjonal misjonskonferanse. I år kommer representanter fra samarbeidskirker i ulike deler av verden for blant annet å belyse hvordan kirker selv blir delaktige i korrupsjon og misbruk av makt.

Eva Joly som er kjent som korrupsjonsjeger blant annet fra Elf Aquitaine-saken i Frankrike, skal fortelle om strategier for å avdekke korrupsjon. Presidenten i Kirkenes verdensråd, Agnes Aboum, kommer for å forklare hvorfor kirkene skal bry seg om dette.

- Det er altfor mange eksempler på maktovergrep og korrupsjon i kirkelige sammenhenger. Siden dette er et tema som dessverre alltid er aktuelt, velger vi også å løfte det fram på en internasjonal misjonskonferanse, sier Dag Rune Sameien, rådgiver i NMS Global til nms.no

Han erkjenner at også kirker i vår del av verden sliter med disse problemene og at kirker som NMS samarbeider med har hatt sine korrupsjonssaker.

Bispemøtets preses Helga Haugland Byfuglien skal delta i en panelsamtale under konferansen. Hun ser gode grunner til økt bevissthet om misbruk av tillit og makt blant kirkens medarbeidere.

- Vi skal ikke være naive, men ta høyde for at det for eksempel forekommer økonomisk mislighold også hos oss. Derfor må vi tilstrebe å være transparente når vi tar avgjørelser og slik styrke både tillit og troverdighet, sier Haugland Byfuglien.

• Mer om misjonskonferansen på nettsidene til NMS

• Er du interessert i korrupsjon i et menneskerettighetsperspektiv, kan du også få med deg årets Bjørn Bues Minneforelesning med Eva Joly i aulaen ved VID Stavanger 31. oktober.