Olav Skjevesland til minne

Olav Skjevesland døde sist søndag, han ble 77 år gammel. Skjevesland var biskop i Agder og Telemark fra 1998 til 2012 og var preses i Bispemøtet fra 2006 til 2010. Skjevesland vil også bli husket for sin viktige innsats for å gjøre praktisk teologi til et akademisk fagfelt i Norge.

Biskop Olav Skjevesland i Tønsberg domkirke i november 2009. (Foto: Kirkerådet)

Skjevesland ble født i Drøbak 31. mai 1942 og ble cand.theol. i 1967. Han var menighetsprest i Nordstrand, Kampen og Nøtterøy før han i 1989 ble kalt til Menighetsfakultetets praktisk-teologiske seminar. Der tjenestegjorde han i mange år som rektor til han i 1994 ble utnevnt til Norges første professor i praktisk teologi ved samme institusjon. I 1998 ble Skjevesland utnevnt som biskop i det som da het Agder bispedømme. Med sin store arbeidskapasitet maktet han å være en synlig og høyst tilstedeværende biskop i hele det store bispedømmet, være en aktiv bidragsyter i den teologiske og offentlige debatten og etter hvert bekle vervet som preses i sine siste fire år som biskop. Han hadde en særegen og elegant formuleringsevne, en lun humor og var en skarp iakttager. Han var svært lest og kunnskapsrik, og samtidig ydmyk og beskjeden som person.

Skjevesland satte dype spor etter seg i kirkebildet, og han kom særlig til å sette sitt preg på forkynnelsen. Det gjorde han ikke bare gjennom sine egne prekener og homiletiske artikler, men kanskje særlig gjennom de mange bøkene han gav ut med kommentarer og refleksjoner til alle prekentekstene i kirkeåret. Disse bøkene har blitt lest og brukt både av forkynnere og tilhørere som forberedelse til søndagens gudstjeneste. Skjeveslands teologiske innsikter og språkføring vært en viktig inspirasjon for mange forkynnere og kirkegjengere. Bøkene han skrev har virkelig blitt det noen av titlene lovet: Ord til tro og Ord til vekst.

Skjevesland mistet sin hustru Anne Katrine allerede i 2009, og hans siste leveår var sterkt preget av sykdom. Selv om sykdommen gjorde vanskelig å kommunisere, fulgte han likevel interessert med i den kirkelige utviklingen også de senere år.

Bispemøtet og alle hans mange venner vil huske Olav Skjevesland som en dyktig og kunnskapsfull fagteolog og som en tydelig stemme i den kirkelige, akademiske og samfunnsmessige samtalen. Vi takker Gud for den store tjenesten fikk utføre i Den norske kirke og lyser fred over hans gode minne.

Biskop Helga Haugland Byfuglien, preses i Bispemøtet