I avdødes ånd: Olavstipendseminaret 2020

«I avdødes ånd. Om personlig tilrettelegging av gravferder i Den norske kirke». Her kan du se Olavstipendseminaret, holdt av sokneprest Ingeborg Sommer.

Ingeborg Sommer ble tildelt Olavstipendet 2019 for sitt prosjekt «I avdødes ånd. Om personlig tilrettelegging av gravferder i Den norske kirke». På seminaret i Oslo mandag 10. februar vil hun presentere sitt arbeid. Foto: Hege Flo Øfstaas / Bispemøtet

Olavstipendseminaret ble holdt på Bispemøtet i Oslo mandag 10. februar. Du kan se det i opptaket på Den norske kirkes Facebookside.

Gravferd

Olavstipendet for 2019 ble tildelt sokneprest Ingeborg Sommer. Hennes prosjekt har tittelen «I avdødes ånd. Om personlig tilrettelegging av gravferder i Den norske kirke».

Det er fortsatt et stort flertall av befolkningen som velger gravferd i Den norske kirke, og det er her vi treffer den største bredden av befolkningen. Samtidig, og kanskje av den grunn, er det antakelig her man best merker at kirken som forvalter av tro og tradisjon er satt under press.

Hvilke forventninger møtes kirken av fra pårørende?

Dette har Ingeborg Sommer undersøkt det siste året. Hun har sett på prestens rolle som ansvarlig for den kirkelige gravferden i det tette samarbeidet som i dag finner sted mellom pårørende, gravferdsbyrå og kirke.

Det er en spenning mellom gravferden som en offentlig gudstjeneste og de pårørendes ønsker og forventninger om privat tilrettelegging og særegen ritualisering av gravferden.

På seminaret, som ble sendt direkte på nett, presenterte Sommer sitt arbeid. Etterpå var det innlegg fra fra Halvard Johannessen, førsteamanuensis ved Teologisk fakultet ved Universitetet i Oslo, Jan Willy Løken, administrerende direktør i Jølstad begravelsesbyrå, og Anne Lise Ådnøy, biskop i Stavanger.

Deretter var alle deltakerne med i en panselsamtale, med spørsmål fra salen.

Innhold i sendingen:

Velkommen
Ingeborg Sommer presenterer sitt prosjekt
Respons fra Halvard Johannessen, førsteamanuensis ved Teologisk fakultet, Universitet i Oslo
Respons fra Jan Willy Løken, administrerende direktør i Jølstad begravelsesbyrå
Respons fra Anne Lise Ådnøy, biskop i Stavanger
Panelsamtale

Se seminaret i opptak på Den norske kirkes Facebookside.