Oslo domkirkes minnemarkering 22. juli

Stortingspresident Masud Gharahkhani tenner lys, kunnskapsminister Tonje Brenna taler, og fungerende Oslo-biskop Anne-May Grasaas preker i den årlige minnemarkeringen. Alle er velkomne til markeringen.

77 røde roser i formen av et hjerte foran alteret i Oslo domkirke.

I samarbeid med AUF og Støttegruppen etter 22. juli inviterer Den norske kirke hvert år til gudstjeneste i Oslo domkirke 22. juli kl. 11. Gudstjenesten er åpen for alle.

Teksten var hentet fra Ordspråkene 4:23: "Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det."

I sin preken sa domprost og fungerende biskop i Oslo Anne-May Grasaas:

— Noen datoer har brent seg inn i vårt felles minne. 22.juli 2011, 10. august 2019, i Bærum, 24. februar 2022 i Ukraina og 25.juni 2022, på London pub.

Hun fortsatte: — Vi har ikke råd til å være naive. Og: vi har ikke råd til å la religion, livssyn, politikk eller legning splitte oss!

LAST NED: Anne-May Grasaas' preken 22. juli 2023

Kunnskapsminister Tonje Brenna holdt hilsen, og representanter fra AUF, FRI, Støttegruppen og Stortingspresident Masud Gharahkhani tente lys.

Gudstjenesten er en del av det offisielle programmet 22. juli. Hele programmet for dagen finnes på Regjeringens nettsider.