Rom for sorg i kirken

Den norske kirke har et landsdekkende tilbud til mennesker i sorg. I fjor ble det gjennomført flere tusen samtaler og sorggrupper.

Kirkens ansatte har lang utdanning og erfaring i å snakke med mennesker i sorg. (Foto: Jarle Hvidsten / Den norske kirke)

Kirker over hele landet tilbyr åpne kirker og samtaler om sorg og savn.

– Kirken er et naturlig sted å søke i sorgen, både med gode og vonde minner. Det er rom for sorg i kirken.

Det sier Jan Christian Kielland om Den norske kirkes tilbud for mennesker i sorg. Han er avdelingsdirektør for kirkefag og økumenikk i Kirkerådet.

Økende etterspørsel

Kirken har et bredt tilbud for mennesker i sorg, og etterspørselen etter sjelesorgtilbudet øker. Kirkens ansatte har lang utdanning og erfaring i å snakke med mennesker i sorg.

– Behovet for samtaler oppleves som økende over hele landet, og det utvikles stadig tilbud for å møte denne etterspørselen – for eksempel for å være tilgjengelige for unge, sier Kielland.

I 2022 var det 32 825 slike samtaler i regi av Den norske kirke. I tillegg ble det arrangert 902 sorggrupper, der mennesker i sorg møtes gruppevis over tid for å dele erfaringer med andre.

– Dette er en viktig del av kirkens arbeid som mange setter pris på. Åtte av ti medlemmer opplever kirken som samfunnsnyttig når den støtter mennesker i sorg.

Neste helg, 4. og 5. november, markeres allehelgen i Den norske kirke med konserter, åpne kirker for lystenning og gudstjenester med opplesing av navn på de som har gått bort det siste året.