Kirkemøtet skal behandle hilsen til menigheter i Ukraina

Kirkemøtet vedtok torsdag å legge til en sak på agendaen: en hilsen til menigheter i Ukraina.

Kirke i Irpin, Ukraina. Foto: Kirkenes Verdensråd/Ivars Kupcis

Det var Olav Myklebust, kirkemøtemedlem fra Møre som la frem forslaget på vegne av nomineringsgruppen Åpen Folkekirke.

Han viste til preses Olav Fykse Tveit som har oppfordret til et sterkt kirkelig engasjement i saken. Under åpningsmøtet sa preses:

– Når den russiske presidenten prøver å gjøre krigen også til en energikrise i hele Europa, ser vi nå hvordan det angår oss som folk og nasjon nokså direkte på mange vis. Da er det tid for solidaritet, i landet vårt og med Europa.

Også kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum snakket om krigen i sin tale:

– Vi holder dette kirkemøtet mens verden i krise. Det har gått fra korona til Ukraina. Med krig i Europa, meldinger om tortur og massegraver og en russisk patriark som velsigner angrepskrigen. Det er til å bli både redd og motløs av. Kirken skal si klart ifra om urett.

Saken vil bli utarbeidet i komité, og lagt frem under Kirkemøtet som varer fra 21.-26. september.