Felles fordømmelse av Russlands angrep

Tros- og livssynssamfunnene i Norge fordømmer Russlands angrep på Ukraina.

Ukrainas flagg. (Pixabay)

Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) kom med en klar fordømmelse den russiske invasjonen av Ukraina på sitt årsmøte 28. februar.

– Ukraina er utsatt for en brutal russisk invasjon, og de menneskelige lidelsene er enorme. Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn vil uttrykke vår dypeste medfølelse med ofrene for krigshandlingene.

STL minner om at ansvaret for krigshandlingene ligger hos president Putin og at ukrainere og russere i Norge ikke må holdes ansvarlig for angrepet, men vernes mot hets og beskyldninger.

Tros- og livssynssamfunnene står sammen om å oppfordre norske myndigheter til å ta imot flyktninger fra Ukraina om det blir aktuelt og å støtte opp om det humanitære hjelpearbeidet.

Uttalelse og bønn fra Norges Kristne Råd

Norges Kristne Råd (NKR) kom 2. mars med egen uttalelse om krigen. Kirker og organisasjoner over hele verden utfordres til å gå sammen i bønn for Ukraina, uttalelsen inneholder også et forslag til en slik bønnetekst.

• Les begge uttalelsene i lenker under.