Trosopplæringsprisen til «Du verden»

Hvert år samles rundt tusen ansatte og frivillige i kirken til Trosopplæringskonferansen. Der deles Trosopplæringsprisen ut, og vinneren i år er trosopplæringstiltaket «Du verden».

Robert Knudsen, prest, Laila T. Stensvold, trosopplærer, Sissel Andreassen, trosopplæringskoordinator, Maria Nese Taxerås, trosopplærer, Ragnhild E. Floberg, prost. (Foto: Sara Hestnæs Egenæs Løvlien / Trosopplæringskonferansen)

«Du verden» fra Aust-Nedenes prosti er vinner av Trosopplæringsprisen 2024!

Prisen ble delt ut da rundt tusen personer var samlet på Trosopplæringskonferansen 18. oktober på Gardermoen.

«Du verden» er en samling med trospplæring for 12-åringer i Aust-Nedenes prosti, i Agder og Telemark bispedømme. De inviteres til en samling i «Den lille dyrehage» på Brokelandsheia, med måltid, gruppeundervisning, lek, natursti, samtale og egen utforsking. «Den lille dyrehage» legger stor vekt på dyrevelferd, og også på å hjelpe dyr som lever i naturen. Som samarbeidspartner for menighetene, bidrar dyrehagen med verdifull kompetanse på natur og dyreliv.

Gjennom dette får barna møte skaperverket på nært hold. Dette gir en unik mulighet til å knytte sammen skaperverkets mangfold med den viktige oppgaven vi har fått av Gud til å ta vare på skaperverket og alt som bor i det. Barna blir oppmuntret til å reflektere over hvordan deres handlinger og valg i hverdagen kan påvirke naturen og de levende vesenene rundt dem, både lokalt og globalt.

Vinnerne mottar 50.000 kroner og et kunstverk av Olga Grimsmo Nilsen. Vinneren er valgt ut av en jury med representanter fra IKO, Kirkerådet og Hovedorganisasjonen KA.