Disse sakene behandles på Ungdommens kirkemøte 2023

Mange krefter i samfunnet vil skape avstand. Ungdommens kirkemøte oppfordrer til å holde blikket på det som samler og møte forskjeller med respekt. Les mer om årets møte her.

Hele Den norske kirkes ungdomsutvalg (DnkU). DnkU skal være Den norske kirkes rådgivende organ i saker som angår unges situasjon i kirke og samfunn, både nasjonalt og internasjonalt samt bistå ved forberedelser og gjennomføring av Ungdommens kirkemøte

– Vi må se på alt vi har som samler oss!

Slik åpnet leder av Den noske kirkes ungdomsutvalg, Thomas Raadin Iversen, Ungdommens kirkemøte 2023.

Mange krefter vil skape avstand og gjøre meningsforskjeller store. Ungdommens kirkemøte (UKM) ønsker å oppfordre alle til å holde blikket på det som samler og møte forskjeller med respekt.

Han fortsetter: – Vi vil bli gode på å se alt vi har som samler oss. Troen, nattverden og felleskapet i kirka, for vi har det viktigste felles.

– Samtidig er det er et ønske fra vår generasjon at det bør være god plass til samtalen om forskjellige meninger, sier Raadin Iversen.

– Vi merker at kirken er polarisert

På Ungdommens kirkemøte i 2022 ble det foreslått en sak fra salen om å bygge et fellesskap som skaper trygge og gode rom for «de vanskelige samtalene» på tvers av uenigheter. I år står saken på agendaen.

Thomas Raadin Iversen åpner UKM2023. Saken fortsetter etter bildet.
En konferansesal full av mennesker. Thomas er på talerstolen.

– Vi merker at kirken er polarisert. Særlig i det offentlige ordskiftet kan det se ut som det er lite som samler oss og at konfliktene er store. Da er det viktig å holde diskusjonen i en respektfull form og tenke seg om når man uttaler seg i media. Vi er jo aldri hundre prosent enige med noe annet menneske.

Et godt sted å diskutere

Leder for Den norske kirkes ungdomsutgvalg er opptatt av at man sorterer hva det er helt i orden å være uenige om og hva som er det viktigste i troen der vi er enige.

– Ungdommens kirkemøte er et sted der det er godt å diskutere, hvor tonen er god, sier Raadin Iversen.

Saken fortsetter under bildet. Thomas Raadin Iversen i dress, han smiler og ser inn i kamera

Han tar til orde for å utvikle trosopplæringen slik at det blir gode forum for samtaler hvor det er rom for undring, tro, tvil og debatter om tema.

– Det er en lengsel etter å få snakke ærlig om ting, både om det som det ofte er uenighet om og om tvil, fortsetter lederen for Den norske kirkes ungdomsutvalg.

Viktig agenda

Ungdommenes kirkemøte drøftet også Den norske kirkes forhold til de andre kristne ungdomsorganisasjonene, med spørsmål som:

Hvordan kan kirken møte tvil på en god måte? Hvilken plass har tvilen i kirken, og hvordan blir den snakket om? Opplever du at det er rom for å snakke om tvil der du hører til?

I tillegg vil det komme en resolusjon om hvordan kirken bør møte rapporten fra kommisjonen som gransket den statlige fornorskningspolitikken rettet mot samer, kvener og skogfinner og virkningene av denne.

Finn oversikt over alle sakspapirene her.