Ungdomsdemokratiet fylte Eidsvollsbygningen

I Eidsvollssbygningen møttes denne uken historien om de 112 mennene i 1814, Den norske kirke sitt ungdomsdemokrati fra 2019. – Symboltungt, sier leder i Ufung.

UKM får omvisning i Eidsvollsbygningen

I Eidsvollsbygningen ble den norske grunnloven vedtatt i 1814 av 112 menn. I anledning Ungdommens kirkemøte 2019 var det seksti unge kvinner og menn som fylte bygningen.

– UKM er årets viktigste dager for ungdomsdemokratiet i Den norske kirke. Å få markere viktigheten av demokratiet i kirken på stedet der Norges grunnlov ble skrevet er symboltungt, sier Silje Smørvik, leder i Kirkerådets utvalg for ungdomsspørsmål (Ufung).

Workshop om demokrati

På UKM 2019 som har blitt avholdt på Hurdalssjøen hotell i Hurdal kommune, har sakene rekruttering, misjon, ung diakoni, gudstjenester i konfirmasjonstiden og kirke i år 2030 blitt behandlet i komitéer. Ved Eidsvollsbygningen ble reglene for ungdomsdemokratiet behandlet i workshop.

Nora Antonsen fra Nord-Hålogaland bispedømme synes det var interessant å jobbe med ungdomsdemokratiet akkurat her: – Det er lett å ta demokratiet for gitt i et land som Norge, men plutselig ble arbeidet med demokratiets plass i organsisasjonen veldig mye mer viktig.

Historiske likheter

Delegater, observatører og stab, over seksti personer i alt, fikk omvisning i bygget. Museumsformidler ved Eidsvollsbygningen, Anne Løvås, dro linjer fra trebyggets besøkende fra 1814, til dagens gjester: – Hit kom eidsvollsmennene fra hele landet. Dere har i likhet med dem også reist hit fra hele landet.

– Det var veldig kult å få omvisning i lokalene der grunnloven ble skrevet, og ekstra stas å få høre om utsendingene fra hvert bispedømme i 1814, i likhet med hva vi har på UKM, reflekterte Nora Antonsen.

Løvås ved Eidsvollsbygningen påpeker også at det ble akkurat denne bygningen grunnloven ble skrevet i, fordi prinsen i landet den gangen ble invitert hit av sin venn, Carsten Anker.

Det kan leder i Ufung, Silje Smørvik også knytte til eidsvollsbesøket:  – På mange måter er vi også her på grunn av et vennskap. I anledning Borg bispedømme sitt femtiårsjubileum ville vi avholde UKM 2019 i Borg.