Prestetjeneste i et livssynsåpent samfunn

Her er foreløpig informasjon om videreutdanningskurs for prester i helsesektor, kriminalomsorgen, studentprester m.m.: «Prestetjeneste i et livssynsåpent samfunn». Planlagt oppstart er våren 2020, påmelding høsten 2019.

Studiepoeng
20 studiepoeng – foreløpig plan pr. oktober 2018

Planlagt kursoppstart
våren 2020 (utlysning med søknadsfrist 15. september 2019). Kurset vil gå over 2 eller 3 semester.

Utdanningens faglige innhold bygges opp rundt fire tematikker

1. Teologien som ressurs i prestetjeneste i offentlige institusjoner (inkl. profesjons- og rolleforståelse) (faglige ressurser fra teologi)
  2. Etikk og menneskesyn (faglige ressurser fra etikk og filosofi)
  3. Kultur – det flerkulturelle, med vekt på sjelesorg i det flerkulturelle samfunnet (faglige ressurser fra kulturforståelse/antropologi/sjelesorg)
  4. Det livssynsåpne samfunn: bevegelse i tros- og livssynspolitikk og i tros- og livssynsfeltet, menneskerettigheter, lover, forskrifter og nasjonale planer (faglige ressurser fra jus (menneskerettigheter, lover og forskrifter), religionspolitikk og religionssosiologi)

Foreløpige planer for kursorganisering

1. Innledende felles kurssamling for alle kursets målgrupper
  2. Desentralisert studiearbeid i selvledede grupper etter beskrevet arbeidsmetodikk og med læringsressurser fra fakultetene (tilsvarende prostibasert kursmetodikk). Fleksibel organisering tilpasset de ulike målgruppene for kurset (mulig å bruke eksisterende fagsamlinger).
  3. Felles kurssamling etter gjennomføring av desentralisert studium, alle kursets målgrupper.
  4. Faglig essay e.l. som avsluttende arbeidskrav – avhengig av vurderingsform

Det legges opp til erfaringsbasert metodikk hvor deltakerne kan trekke inn og bearbeide egne praksiserfaringer i dialog med relevant fagstoff og teori. Med dette tenkes kurset å kombinere elementer fra metoden brukt i kurset «Prest og teolog i praksis» og fra prostibaserte kurs som «Kunsten å snekre en preken» og «Reformasjon nå».

Utkast til mulig tidsløp – gjennomføring av kurset

Kurssamling 1: Vår 2020

Desentralisert studieopplegg:Som en større eller flere mindre studiesamlinger i perioden mellom kurssamling 1 og kurssamling 2 (f.eks. landskonferansen for helseprester eller geografisk sammensatte studiegrupper på større helseforetak e.l.)

Kurssamling 2: Høst 2020 eller vår 2021

Essayskriving: Påbegynnes før kurssamling 2, ferdigstilles etter kurssamling 2

Oslo 10.10.2018
Per Kristian Aschim, fagsjef Presteforeningen

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)