Utlysning av Olavstipend 2021

Bispemøtet lyser nå ut Olavstipendet for 2021. Stipendet har som formål å bidra til utviklingen av praktisk-teologisk kunnskap og kunnskap om praktisk prestetjeneste, og tildeles fortrinnsvis menighetsprester. Søknadsfristen er 1. august 2020.

Foto: Bo Mathisen

Olavstipendet ble opprettet i 1993 «for å øke kunnskapen om kirkens rolle i samfunnet, og for å styrke kirkens kompetanse til å løse dens oppgaver.» Stipendet vil primært bidra til utvikling av praktisk-teologisk kunnskap og kunnskap om praktisk prestetjeneste, men kan også gis til prosjekter knyttet til tradisjonelle fagteologiske disipliner når slike prosjekter vurderes som aktuelle ut i fra stipendets formålsbeskrivelse.

Stipendet tildeles fortrinnsvis menighetsprester med minst 3 års sammenhengende prestetjeneste.

Olavstipendet er på kr 100. 000,-. I tillegg kommer permisjon med lønn i 12 måneder. Stipendet kan deles på flere mottakere.

Olavstipendet for 2021

Bispemøtet ønsker velkommen søknader innen alle praktisk-kirkelige eller teologiske temaområder. Vi imøteser særlig prosjekter som tematiserer nye praksiser for dåp og nattverd som kontaktflater i folkekirken.

Nye praksiser for dåp og nattverd som kontaktflater i folkekirken.

Dåp og nattverd er kirkens to sakramenter. Det er trospraksiser med ulik forankring og tradisjon i folkekirken. I tidligere tider var dåp en selvsagt handling og noe flertallet gjorde. I nyere tid er dåp mindre selvsagt også for kirkemedlemmer. Nattverden har derimot hatt en motsatt utvikling. Fra å være en handling for de få, har nattverden blitt åpnet opp og er i dag noe mange deltar i, også barn. Selv etter noe nedgang i oppslutning er dåpen fortsatt en viktig kontaktflate ut i folkekirken, og nattverden har i større grad enn tidligere blitt det. Kan nye praksiser som «drop-in» dåp, åpning for dåp utenfor høymessen, nattverd hver søndag som normalordning, barns deltakelse i nattverd og intinksjon ha gitt positive bidrag til dette? Hvordan kan kirken utvikle disse og andre kontaktflater videre?

Søknader skal utformes i henhold til Retningslinjer for utforming av søknader til Olavstipend og blir vurdert på bakgrunn av Retningslinjer for tildeling av Olavstipend

Har man en god ide, men trenger hjelp til å utforme en prosjektbeskrivelse, kan Bispemøtet bistå med søknadsarbeidet.

Det er en mulighet til å få en foreløpig tilbakemelding på søknad og prosjektbeskrivelse, med sikte på videre bearbeidelse. Alle som sender inn søknad/prosjektbeskrivelse innen 1. juni 2020 vil få en sakkyndig uttalelse til hjelp for videre bearbeidelse av søknaden.

Den som får tildelt stipendet skal etter endt stipendperiode levere en skriftlig rapport som kan publiseres på Bispemøtets hjemmesider, og presentere sine funn under et Olavstipendseminar i forbindelse med bispemøtet i februar 2022.

Endelig søknadsfrist er 1. august 2020. Det er ikke et vilkår å ha sendt inn foreløpig søknad/prosjektbeskrivelse innen 1. juni.

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no
Tlf: 23 08 12 00

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)