Den Kongelige Norske Fortjenestorden til preses Olav Fykse Tveit

Den norske kirkes ledende biskop tildeles ordenen for sitt arbeid med dialog og fredsskapende arbeid som generalsekretær i Kirkenes Verdensråd.

Preses Olav Fykse Tveit tildeles tildeles Den Kongelige Norske Fortjenstorden for sitt arbeid med dialog og fredsskapende arbeid (foto: Den norske kirke).

– Dette er en viktig anerkjennelse av den fredsbyggende rollen religion og organisasjoner som Kirkenes Verdensråd kan ta, sier preses Olav Fykse Tveit.

Han er i dag den ledende biskopen i Den norske kirke, og er takknemlig for utmerkelsen.

– På sitt beste bygger samarbeid kirkene imellom og dialogen mellom ulike religioner forståelse og respekt. Jeg er dypt takknemlig, både for ordenen og til alle dyktige fagfolk jeg har hatt og fortsatt har glede av å jobbe med for å skape fred og forsoning.

Ti år som generalsekretær i Kirkenes Verdensråd

Fra 2010 til 2020 var han generalsekretær i den internasjonale organisasjonen Kirkenes Verdensråd, som har hovedkontor i Géneve.

Organisasjonen er verdens største tverrkirkelige organisasjon. Den samler 352 kirker i 120 land med til sammen 580 millioner medlemmer. Organisasjonen støtter kirkene som en økumenisk partner i arbeidet med rettferdighet og fred.

Særlig fortjenestefullt virke

Den Kongelige Norske Fortjenestorden blir tildelt til norske borgere for virke i utlandet for særlig fortjenestefullt virke for Norge og menneskeheten. Fykse Tveit tildeles ordenen med graden kommandør.

Overrekkelsen skjedde i Oslo bispegård tirsdag 14. november klokken 10.00. Kanselisjef Frode Solberg overrakte ordenen på vegne av Hans Majestet Kong Harald V.

I mai 2020 mottok Fykse Tveit en utmerkelse fra den Sør-koreanske presidenten for arbeidet med fred og forsoning på Koreahalvøya.

Kanselisjef Frode Solberg overrakte ordenen til preses Olav Fykse Tveit (foto Den norske kirke).

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)