Samisk trosopplæring

Samisk trosopplæring handler om å styrke kristen tro og bidra til livstolkning og livsmestring hos samiske barn og unge, på en måte som ivaretar deres samiske tilhørighet og identitet. (For oversikt over materiell, last ned dokument nederst på siden.)

Plan for trosopplæring for Den norske kirke, Gud gir – vi deler,  sier at:

• Kunnskap om det samiske folks åndelighet, kirkeliv og tradisjon er en viktig del av tradisjonsgodset som alle bør få del i
  • Samiske barn og unge har rett på opplæring og materiell på sitt eget språk, uavhengig av hvor i landet de bor
  • Menigheter der det bor samer har et særskilt ansvar for å legge til rette samisk trosopplæringstilbud for samiske barn og unge
  • I de menigheter der det er samiske barn og unge skal Plan for samisk trosopplæring brukes som en supplerende plan

Plan for samisk trosopplæring er utviklet på grunnlag av samisk kultur, tradisjon og språk. Denne gir veiledning og hjelp til å realisere disse målene. Det finnes dessuten:

• 4-årsbøker på sørsamisk, lulesamisk og nordsamisk
  • Annen trosopplæringslitteratur på samiske språk
  • Nettstedet osko.no med forskjellige tema ungdom på fire språk
  • Bibel/bibeltekster på sørsamisk, lulesamisk og nordsamisk (se bibel.no)
  • Konfirmantbok på nordsamisk
  • Årlig samisk konfirmantleir for ungdom fra hele landet
  • Samlingsbasert samisk ungdomsarbeid

Menighetsråd og kirkelig tilsatte bes oppmuntre og legge til rette for at samiske barn og unge i egen menighet tilbys dette, eller gis mulighet til å delta på slike tiltak.

Dåpssamtaler er en arena der man spørre om det er ønskelig med noe på samisk. Det kan for eksempel være en samisk salme og/eller tekstlesning på samisk. Slik kan menigheten få vite om personer med samisk tilknytning. Det finnes dåpsbrosjyrer på sørsamisk og nordsamisk (se materielloversikt i eget dokument nederst på siden)

Kontaktinformasjon for Sámi girkoráđđi - Sáme girkoráde - Saemien gærhkoeraerie - Samisk kirkeråd

Besøksadresse:
Haakon VII gate 5
9011 Tromsø

Postadresse:
Samisk kirkeråd
Postboks 799 Sentrum
E-post: post.kirkeradet@kirken.no

kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)