«Rhapsody in blue» møter amerikansk kormusikk

Velkommen til konsert søndag 13. februar kl 19:30 med gjennomgangstema amerikansk musikk. Kvelden arrangeres av koret Cantus. Gjestene våre denne kvelden er pianist Knut Christian Jansson og organist Mariko Takei. Fri entré.

«Rhapsody in blue» møter amerikansk kormusikk

Koret Cantus inviterer til en kveld med amerikansk musikk på programmet! Med oss denne kvelden har vi pianist Knut Christian Jansson og organist Mariko Takei. De gir seg i kast med å fremføre legendariske «Rhapsody in blue» av George Gershwin på kirkens instrumenter; orgelet og flygelet. Mange kjenner gjerne dette verket for orkester og klaversolist, men nå får du muligheten til å høre det i en kammermusikalsk versjon hvor orgelet tar seg av orkesterstemmen.

Komponisten George Gershwin bodde i New York på begynnelsen av 1900-tallet, og opplevde mange musikalske impulser. Han var klassisk skolert, men ble tidlig fanget av jazzen. Han hadde en idé om å skape en genuin amerikansk musikk, med røtter både i den europeiske, klassiske tradisjon og i det svarte Amerikas musikk. Cantus vil fremføre musikk som inspirerte Gerswin (negro spirituals), og musikk som Gershwin var med å inspirere videre til, bl.a. musikk av Duke Ellington og Oscar Peterson. Noen av korets egne medlemmer opptrer som solister.

Konserten er støttet av Aktivitetsmidler for kor og Bergen kommune. Fri entré. Kollekt ved utgang.

Knut Christian Jansson har studert klaver med Jiri Hlinka ved Griegakademiet og Einar Henning Smebye ved Norges musikkhøgskole. Foruten klaverstudier har han også kirkemusikkutdannelse fra Griegakademiet. Han har bl.a. vært solist med Bergen Filharmoniske Orkester, Sjøforsvarets Musikkorps og Det Norske Blåseensemble. Han er en svært aktiv kammermusiker og har arbeidet med en rekke av Norges fremste musikere og spilt på en rekke festivaler.  Fra høsten 2019 har han undervist ved Griegakademiet, UiB.

Mariko Takei er født i Kobe i Japan. Hun begynte musikkstudiene i Japan, og fortsatte kirkemusikkstudier og hovedfag i orgel ved Griegakademiet her i Bergen. Hun har også solist/konsert-diplom fra det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, og er i tillegg utdannet klokkenist fra Danmark. Mariko Takei er for tiden ansatt som kantor i Solheim og St. Markus kirker, og jobber som klokkenist i Johanneskirken. Hun underviser både barn, unge  og voksne i orgelspill, og hun samarbeider med ulike kor, solister og kammerensembler. Hun har holdt en rekke konserter i inn- og utland.

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"