Sommerkonsert - Cantus med venner

Velkommen til konsert tirsdag 7. juni kl. 19:30. Kvelden arrangeres av koret Cantus. Gjestene våre denne sommerkvelden er sangerinne Veslemøy Fluge Berg, fiolinist Tor Jaran Apold, cellist Johann Sebastian Blum og pianist/organist Vidar Eldholm. Fri entré.

Sommerkonsert - Cantus med venner

Koret Cantus inviterer til en kveld med mye flott sommermusikk på programmet! Repertoaret spenner fra joik til jazz, via norske salmer og viser til musikk av den britiske korlegenden John Rutter og den amerikanske komponisten Mary Lynn Lightfoot. Dette er første gang Cantus synger sanger av en kvinnelig komponist.

Medvirkende:

Veslemøy Fluge Berg - sang
Johann Sebastian Blum - cello
Tor Jaran Apold - fiolin
Vidar Eldholm - klaver
Koret Cantus under ledelse av dirigent Guro Rotevatn Buder.

Konserten er støttet av Bergen kommune og Aktivitetsmidler for kor. Fri entré. Kollekt ved utgang. Vipps nr #650959 Skjold menighet Cantus.

Veslemøy Fluge Berg er utdannet med Master i sang fra Griegakademiet i Bergen. Hun har også studier fra USA og England og er en etterspurte sangartist. Veslemøy har sunget på mange store scener i Europa og USA. Hun har sunget med Bergen Filharmoniske orkester og jobbet ved flere anledninger på DNS og NRK. Hun har mange opera og operette-roller på repertoaret og har gitt ut flere cd-er, blant annet Grieg Songs med Audun Kayser som fikk terningkast 6 i BT. Hun arbeider nå som frilans sanger og kulturentreprenør. Hun tok nylig initiativ til støttekonsert for Ukraina i Fana kulturhus 20. mars 2022 som samlet mer enn 20 artister.

Johann Sebastian Blum er utdannet cellist fra Griegakademiet og Norges Musikkhøyskole. Han driver en utstrakt og variert musikervirksomhet, ved siden av jobb som gravferdskonsulent og musiker i begravelsesbyrå.

Tor Jaran Apold er en av Norges fremste fiolinister. Han spiller en Cuypers-fiolin anno 1760. Han har studert under professorene Espen Lilleslåtten og Detlef Hahn og er mest kjent for sine minimalistiske tolkninger av Grieg, Bull og norske folketoner. Han har blitt kalt en kulturell nasjonalskatt, og pressen skrev om et av hans soloalbum i 2014: «Overmåte vakkert. Eit musikalsk lukketreff som har resultert i noko av det finaste på plate denne vinteren»

Vidar Eldholm er utdannet kantor ved Griegakademiet i Bergen. Han har en lang karriere både som dirigent, pianist og kapellmester for hundrevis av konserter og forestillinger. Han bidratt som musiker, arrangør eller produsent på et 20-talls CD-er.

Cantus er et blandakor for voksne i Skjold menighet. Vi teller ca. 30 medlemmer i alderen 30 – 75 år, og er et åpent tilbud til alle som ønsker å synge i kor. Cantus ønsker å gi sangglede og gode musikkopplevelser til medlemmene, samt å være en aktiv og berikende del av menighetens liv. Korets repertoar spenner fra klassisk kirkemusikk og salmer til jazz og gospel. Et mål for koret er å utvikle seg musikalsk, bl.a. gjennom å utforske repertoar av ulike sjangle og å jobbe sammen med ulike samarbeidspartnere. Cantus deltar på gudstjenester, salmekvelder og andre arrangement i Skjold kirke, og synger jevnlig på institusjoner i nærområdet. I tillegg arrangerer eller medvirker vi på konserter hvert semester. Kantor i Skjold kirke, Guro Rotevatn Buder er korets faste dirigent. Koret er medlem av Norges kirkesangforbund Bjørgvin krets.

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"