Vil du varsle?

Å varsle er å si fra om kritikkverdige forhold, slik at dette kan gjøres noe med. Du kan si fra både skriftlig og muntlig. Når du har sendt inn varsel vil du få et svar i løpet av åtte dager.

Den norske kirke skal være et godt sted å være for alle. Kirken skal være en trygg og åpen arbeidsplass. Både ansatte og frivillige i kirken har rett til å varsle om kritikkverdige forhold. Målet med å varsle er å si fra. Da kan de ansvarlige gjøre noe med det som har skjedd og hindre at det skjer igjen.

Synes du det er vanskelig å si ifra på egenhånd? Spør gjerne om hjelp til å varsle fra noen du stoler på. Er du ansatt kan du også snakke med tillitsvalgt eller verneombud.

Alle kan varsle, både ansatte, frivillige og de som deltar. Arbeidsmiljøloven omfatter deg som utfører arbeid for Den norske kirke, enten du er ansatt, lærling, i praksis eller frivillig. Trykk her for å sende et varsel som intern.

Om du ikke har et arbeidsforhold til kirken, men for eksempel deltar på et arrangement, er du oppfordret til å varsle om kritikkverdige forhold. Trykk her for å varsle som ekstern

Du kan varsle ved å trykke på en av knappene over. Er du medarbeider må du velge arbeidsgiver før du kommer til en side som heter Mittvarsel, der du legger inn varselet digitalt. Du kan velge om du vil fortelle varselet muntlig eller om du vil skrive det ned.

Read in english: Whistleblowing in Church of Norway

Hva sier lovverket om varsling?

Kritikkverdige forhold kan være:

• Lovbrudd
  • Seksuell trakassering
  • Overgrep
  • Mobbing
  • Rasisme
  • Diskriminering
  • Økonomisk utroskap

Arbeidsmiljøloven omfatter deg som utfører arbeid for Den norske kirke, her som ansatt, i praksis eller som frivillig. Som ekstern person, for eksempel deltaker i dåp, bryllup eller i aktiviteter, har du også rett til å varsle.

Les mer i arbeidsmiljøloven (lovdata.no)

Hva skjer etter jeg har varslet?

Du kan være trygg på at saken din blir behandlet raskt og på en trygg måte. Etter at du har sendt inn et varsel digitalt vil følgende skje:

• Når du varsler digitalt via MittVarsel.no vil du få en kvittering når varsel er innsendt. Her ser du ditt brukernavn og passord, som du kan logge inn med senere.
  • Innen 8 dager vil du få svar fra oss om at ditt varsel er mottatt og vil bli behandlet.
  • I mange tilfeller vil saksbehandler ha behov for mer informasjon fra deg og når du logger deg inn i portalen kan du se om det er kommet spørsmål til deg.
  • Det er viktig å beskytte alle som er involverte i en varslingsak. Du vil få melding når saken avsluttes, men du får ikke innsyn i selve saksbehandlingen.

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings for this website / Location -> "Allow"