Mali

Førde kyrkjelyd har misjonsavtale med NMS, og støttar gjennom dette deira arbeid i Mali. I Mali, som i resten av verda, er heile samfunnet no prega av korona-pandemien og tiltaka som blir sett i verk for å beskytte seg mot viruset. I eit land der mange strever med vassmangel og der folk bur tett saman, er det ikkje enkelt å beskytte seg.

Mali

Frå NMS får vi denne veka følgjande rapport:
«For prosjektet vårt er det nå naturlig å omstille seg og bidra til å senke smittespredningen. Prosjektet vårt jobber i et område der det fra før er store uroligheter og høy sikkerhetsrisiko. På grunn av ulike bevæpnede militsgrupper og etniske spenninger er det tusenvis av internt fordrevne mennesker (internflyktninger) i området. Men til tross for denne situasjonen har prosjektarbeiderne fortsatt sitt arbeid med å forhindre omskjæring av jenter og styrke kvinners rettigheter, og nå kan de også bidra til å hindre virussmitte.

De nye tiltakene som nå settes i gang er for eksempel:
• å arrangere kurs (med begrenset antall deltakere på hvert kurs), i hvordan man kan lage såpe
• utdeling i landsbyene av materiell man kan lage såpe av
• gi nødvendig utstyr og hjelp til flyktningeleirer slik at de som bor der får bedre muligheter til å vaske hender
• utdeling av beskyttelsesmateriell
• produksjon av radioprogrammer om hvordan man beskytter seg mot Covid 19 på hele 19 forskjellige lokale språk

Det er veldig oppmuntrende at selv i den vanskelige situasjonen befolkningen i Mali befinner seg i så er det mange som ønsker kontakt med misjonærene og som ønsker å lære mer om Jesus. En av de små menighetene i sentral-Mali har opplevde at fire personer ble døpt i fjor. I samme menighet er det nå fire nye fulanier som får dåpsundervisning. To av dem er kona og vennen til en av dem som ble døpt i fjor.»

Vi håpar at du vil vere med og støtte dette arbeidet og at du vil vere med og halde oppe gjevartenesta i ei tid der vi ikkje har høve til å samlast som kyrkjelyd. Takk for støtta!

VIPPS : Førde kyrkje/sokn – offer 93395
Kontonummer Førde sokn: 3705.15.33896