Levende og landlig kommune søker sokneprest

Verdensartister søker seg til Søndre Land. Nå ønsker vi deg velkommen som søker til ei levende og aktiv folkekirke ved Randsfjorden.

Utegudstjeneste ved husmannsplassen Amundstuen, som er en del av Randsfjordmuseet. Foto: Kirken i Søndre Land

- Det har vært flott å ... vise fram hvor fantastisk det er i Land, sa Sissel Kyrkjebø til avisa Oppland Arbeiderblad da hun fortalte om video-prosjektet som markerte 50-årsdagen. Hun har gitt ut en ny låt hver uke i 50 uker, flere av dem filmet på hjemstedet i Søndre Land.

Se videoene til Sissel her.

Hele Norges Sissel er en av flere kunstnere av verdensformat som bor, eller har røtter i Søndre Land kommune. Nå søker de etter en ny sokneprest. Kanskje er det deg?

Slagordet er: "Levende og landlig ved Randsfjorden".

I Søndre Land kommune, er menighetslivet variert, med blant annet godt innarbeida friluftsgudstjenester. Over 80% av innbyggerne er medlemmer, og mange kommer til kirka ved høytider og spesielle anledninger.

Kirka er en viktig kulturarena, med korarbeid, barnegospel og kirkekor i egen regi. Det er nært samarbeid med kor, korps, solister og musikkskole. Samarbeidet er godt mellom kirken og kommunen.

Den nye soknepresten får ansvar for de to soknene Fluberg og Skute, begge i nordre del av kommunen, på hver sin side av Randsfjorden. Dere blir to prester i kollegiet, og det er trosopplærer i halv stilling, i tillegg til andre kirkelig ansatte.

Søndre Land ligger landlig til, 25 minutter fra landsbyen Dokka, og en halv times kjøretur til Gjøvik og Raufoss som nærmeste byer.

Kom på besøk

Har du lyst til å hilse på oss, og se åssen vi har det her? Ta kontakt med Eli (se under), så avtaler vi et besøk. Kostnadene dekker vi.

Hele stillingsannonsen leser du her.

Søknadsfrist på stillingen er 7. mars 2021.

Hva vet du om Søndre Land?

Test deg selv her!

I menighetsbladet, finner vi dette diktet, signert Hans Ludvig Fredheim fra Søndre Land.

Vi avrunder med det og ønsker deg velkommen som søker til jobb i folkekirka i Hamar bispedømme!

Bære å sitta og kjenne

Blank ligger fjorden og drømmer,

en båt glir ut ifrå land.

Sakte tær åretak leia

med kurs mot ei anna strand.

Bære å sitta og kjenne,

å kjenne at livet er gøtt.

Det vinker ei avskjedshælsing.

Du kan itte væra med støtt.

Og båten har alt vørti borte,

det er bære kjølstripa att,

et minne om vægen vi vandre

og livet som vi har hatt.

Så fær en vind over vatnet,

og alt blir borte og gjømt

ta bølgjer som sletter ut bilder

om det som en fjord kan ha drømt.

Det stormer ei stønn, kanhende,

før en ny båt glir ut ifrå land

som følgjer den samma leia

og skurer mot samma strand.

Bære å sitta og kjenne,

å kjenne at livet er gøtt,

og bli med så lenge det varar

ihopes med ho du har møtt.