Frelst i en fei

Siden 2015 har Lademoen kirke i Trondheim tilbydd drop-in- dåp. Nå har sokneprest og Olavstipendiat, Stein Ellinggard, forsket på temaet.

Et parn krabber på døpefonten og kikker interessert i vannet. Hun skal bli døpt.

I 2015 begynte Lademoen kirke å tilby drop-in- dåp. De trodde det var familier med sosiale eller kulturelle utfordringer som ville komme med barna sine.

- Vi var inspirert av den Svenska kyrkan hvor et tilbud om drop-in- dåp ble til, fordi mange familier opplevde det som travelt å arrangere dåp for det tredje eller fjerde barnet.

Men det var for det meste, større barn, voksne og eldre som ville døpe seg, og de kom fra andre sokn for å døpe seg. De var veldig motivert og hadde tenkt lenge på dåp.

- Drop-in dåp- har avdekket hverdagsreligiøsiteten i Norge, som er både kompleks og motsetningsfylt, sier Ellinggard.

Hør mer: NRK Kompass- Nye ritualer i det seinmoderne Norge og Drop-in- dåp

Olavstipendet

I 2021 fikk Ellinggard Olavstipendet for å forske på temaet. I februar i år kom han med rapporten «Frelst i en fei». Han har undersøkt bruken av drop-in- dåp i Den norske kirke. Målet har vært å finne hvorfor folk velger dåp og spesielt drop-in-dåp, og erfaringene fra menighetene.

- Jeg har spurt de, som har valgt å døpe seg, om hvorfor de har tatt dette valget. Samtalene har handlet om bakgrunn og motiv. I tillegg har jeg intervjuet prester, ansatte og frivillige.

Se mer: Olavstipendseminaret

Olavsstipendet tildeles Stein Ellinggard.jpg

Motiv for dåp

Han har funnet ut at det i hovedsak handler om to ting.

- Det ene er at dåpen fungerer som en initiasjonsrite. Det vil si en inngang inn i et fellesskap. Det andre er at det for mange handler om et ektefølt og bevisst valg. Blant de foresatte er det mange som mener at barnet skal få bestemme selv.

Les mer: Stein Ellinggard tildelt Olavsstipendet

Dåpsteologien i endring

Ellinggard ser gjennom forskningen han har gjort at dåpsteologien er i endring.

- Nå frelses man ikke fra noe, men til noe. Det handler ikke lenger om å bli frelst fra synden, døden og djevelen og til evig liv.

Han forteller at mange har behov for et holdepunkt i livet.

- Folk søker etter et ankerfeste, en mening, livshjelp og en tilhørighet.

Han har gjennom forskningen møtt mange mennesker med sterke fortellinger.

- Flere har fortalt at de i mange år har vært en del av en menighet uten å være døpt. De føler at de ikke har hatt frimodighet til å ta samtalen med presten om dåp.

Barnedåp

Ellinggard forteller at drop-in- dåp har brutt ned konvensjoner av dåp i Den norske kirke.

- Vi har lenge vært en barnedøpende kirke, men nå er det i ferd med å endres, og drop-in- dåp har også vært med å bryte ned noen konvensjoner.

Drop-in- dåp er med å endre vår forståelse av det å være kirke

- Drop – in-dåp viser at de nordiske folkekirkene er på tilbudssiden og ønsker å tilrettelegge og være mer brukerorienterte. Man tenker design og at de kirkelige handlingene skal passe inn i tiden.

Rational choice theory kan til en viss grad forklare adferd, men ikke alt.

- Drop-in- dåp er en enkel og privat dåp, uten mange forpliktelser. Folk handler rasjonelt. Det passer inn i den tiden. Det skal likevel være personlig og nært, og gi mening. For mange fungerer også dåpen som en bekjennelse og en ny start.

Viktig hendelse

Selv om dåpen blir markedstilpasset, viser rapporten at dåpen fortsatt har gyldighet og er en viktig hendelse i livet til mennesker i ulike aldre.

-Menigheten forteller om sterke og flotte opplevelser i møte med de som ønsker dåp. Drop-in-dåp er med å skape et godt samarbeid i menigheten, og drop-in-dåp beskrives som nær og personlig.

Det er ikke snakk om en stor vekkelse.

- Men for den enkelte har det stor betydning. De har endelig fått sjansen.

Hvordan skal kirken være?

Ellinggard mener dette også viser at det er behov for å snakke om hvordan Den norske kirke skal være kirke i tiden.

- Hvor markedstilpasset skal vi bli? Skal vi tilrettelegge i større grad for brukerne sine behov? Hvor langt skal vi gå? Vi må spørre: hva vinner vi, og hva taper vi?

Ifølge riteforskere er vi inne i et liturgisk paradigmeskifte der ritualene bør være personlige og nære.

Dette gjelder både ved, dåp, vigsler og ved gravferd. Hvordan kirken skal møte dette ønske blir en utfordring i tiden som kommer.

Les mer: Olavsstipendet

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"