Han er oppstanden

Noen ganger skulle jeg nesten ønske at påskemorgen ikke hadde skjedd, eller rettere sagt, ikke hadde skjedd enda. At det kom til å skje i år, men det vet jeg enda ikke. At jeg kunne komme vandrende tidlig påskedagsmorgen sammen med Maria Magdalena og den andre Maria for å se til graven (Matt 28, 1), komme med sorgen og fortvilelsen, komme og finne graven tom……for så etter hvert å møte den oppståtte Jesus. Den levende, han som har overvunnet døden. Tenk hvilken glede, tenk hvilken utrolig jubel! O salige stund uten like!

Han er oppstanden

Nå har jeg vandret gjennom fastetiden. Prøvd etter beste evne å holde meg til fastens overskrift – bønn, faste og almisser. Har tent lys og sådd frø i regnbuens farger etter som ukene har foldet seg ut, har levd meg inn i Marias smerter, har hatt en fastebøsse liggende på spisebordet og har invitert usynlige gjester på middag, har malt mitt eget fasteteppe i form av bibelfortellinger, legender, litteratur, billedkunst og musikk. Har fulgt Jesus, gjennom hans ørkenvandring, og er klar til å følge han videre, sammensvergelsen mot ham, salvelsen, Judas som forråder, nattverden, de lange timene i Getsemane, Jesus som blir tatt til fange, Jesus for Det høye råd, Peters fornektelse, Pilatus, soldatene som spotter, korsfestelsen og så til sist døden.  Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?

 

Fastetiden er en dyster og tung tid, og ekstra tung har det føltes i år med  Syrias lidende barn på netthinnen. Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg? Så er det godt å vite likevel at påskemorgen har skjedd. At Jesus har oppstått. Så kan jeg løfte øynene fra det kullsvarte mørke og vite at det er håp, at livet lever.

Ja, nå er den her. Påskemorgen! Jesus var ikke lenger i graven da kvinnene kom. Jesus er ikke lenger i graven. Han har seiret over døden. Fastetiden slutter ikke med et punktum. Nei, den slutter med et jublende utropstegn!

Og vi kan igjen hilse hverandre med den gamle påskemorgenhilsenen:

Kristus er oppstanden! Ja, han er sannelig oppstanden!

Som den gylne sol frembryter
gjennom den kullsorte sky
og sin stråleglans utskyter,
så at natt og mulm må fly,
så min Jesus av sin grav
og det dype dødens hav
oppstod ærefull av døde
i mot påskemorgen røde.
                              N13 190b

 

Denne påskeandakten er skrevet av Britt Arnhild Wigum Lindland og stod i år i menighetsbladet for Klæbu menighet.

Preses Helga Haugland Byfugliens andakt som er lagt ut på hjemmesiden til Den norske kirke, finner du via linken nedenfor.

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"