Biskopens juleandakt - norsk

Jul i Korona-tider

Biskopens juleandakt - norsk

De fleste av oss liker å kunne glede seg til jul, for vi tenker gjerne at i jula, da skal alle være glade. Vi gjør gjerne det vi kan for at både vi selv, og de rundt oss skal være glade.

Men vi vet det jo godt: hvert eneste år er det mange som ikke har det bra i jula. Det kan være på grunn av sykdom, sorg, ensomhet, eller mange andre ting. Det som er spesielt med jula 2020 er at alle i hele verden er preget av en stor vanskelighet og fortvilelse: Korona-pandemien.

Det er nesten slik at vi tvinges til å spørre oss selv og hverandre: kan det bli bra når vi har en slik trasig sykdom «hengende» over oss?  Eller: hva har julens budskap å gi oss, når vi alle er mer eller mindre opptatt av og bekymret over pandemien.

Kan vi oppleve juleglede, selv om ikke alt er bra?

Julens budskap er det samme i år som alle år: Jesus, Guds egen sønn blir født. Gud blir menneske, han ikler seg menneskeligkjøtt og blod. Dette er jo også budskapet om at Gud er en del av vår verden, han vil være en del av våre liv. Julens fortelling er fortellingen om Guds kjærlighet og omsorg for menneskene som han har skapt, en kjærlighet og omsorg som aldri tar slutt.

Etter at korona-smitten inntok landet vårt, har vi mange ganger sett den lille setningen: «Alt blir bra». Det uttrykker en optimisme som alle mennesker trenger i vanskelige tider. Vi trenger noe å satse på, kanskje å klamre oss til når det er vanskelig.

Jeg håper de har rett, som sier at «alt blir bra». Samtidig vi jeg gjerne formidle at uansett hvordan det er hos oss, kan vi ha håp.

Hos profeten Jeremia 29, 11-13 leser vi: «For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp.Når dere kaller på meg og kommer for å be til meg, vil jeg høre på dere.  Dere skal søke meg, og dere skal finne meg.» 

Dette er skrevet til Isarelsfolket mens de var i eksil i Babel. Mange prøvde å være optimister, og sa at vi får sikkert dra tilbake til Jerusalem snart. Men profeten formidlet ord fra Gud om at de skulle slå seg til ro der i Babylon, og ikke regne med å få reise hjem med det første.

Gud ville hjelpe sitt folk bort fra en blåøyd optimisme, til et håp om ei framtid der alt er godt, og til en tro på Guds omsorg og kjærlighet som også skulle møte folket der de satt i sitt eksil.

Kanskje vi skal feire jul 2020 med en forsiktig optimisme, og med et sterkt og trassig håp: Herren Gud har fredstanker og ikke ulykkestanker for oss. Han vil gi oss fremtid og håp! Jesu fødsel innebærer en grunn til glede som er så sterk og dyp at den sprenger alle grenser og alle oppfatninger. Den gir oss et håp for både dagen i dag, morgendagen og helt inn i evigheten.

Evangelisten Matteus siterer profeten Jesaja i Matt. 1, 23: «Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel – det betyr: Gud med oss.»

Jeg ønsker alle en velsignet julehøytid!

Biskop Olav Øygard

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"