Kommunikasjon

Hva betyr dette for vår menighet? God og relevant informasjon som når ut over medlemsmassen. Menighetene markedsfører all aktivitet og sørger for at “noen vet om det”, før det skjer. Bispedømmet har en aktiv og utadvendt kommunikasjon med nordlandssamfunnet.

Kommunikasjon

God kommunikasjon med det samfunnet vi lever og virker i er avgjørende for om vi lykkes med det vi jobber med, eller ikke. Gode tiltak og flotte tilbud faller på steingrunn om ikke målgruppene våre vet om dem eller kan finne informasjon om tilbudene. Gjennom god kommunikasjon i universell utforming gjør vi oss åpne og tilgjengelige for alle.

God kommunikasjon er også viktig for å bygge et godt omdømme og for å rekruttere nye medarbeidere til Den norske kirke. Vårt kommunikasjonsarbeide er også med på å påvirke en prest til å flytte til byen, bygda eller øya vår, at en diakon vil jobbe sammen med oss i alt det fine arbeidet vi gjør, eller at en kirkemusiker synes at en jobb i akkurat vår menighet frister mest. Den samme kommunikasjonen er kanskje også grunnen til at en av menighetens ungdommer velger en utdanning som fører til jobb i Den norske kirke.

God kommunikasjon er også viktig for å nå ut med alt det fine arbeidet som gjøres i lokalmenigheter over hele landet, sånn at både media og myndigheter har dette i bakhodet når de rapporterer fra og bevilger midler til lokalsamfunnet.

Her er noen forslag:

Eksempel fra Den norske kirkes nye kommunikasjonsstrategi:

Kirkens medlemmer får en god relasjon til kirken, ved at man i kommunikasjonsarbeidet

  • formidler at Guds kjærlighet er for alle
  • holder seg oppdatert på hva medlemmene mener om kirken og kirkens arrangementer og tilbud 
  • velger ut noen arrangementer å legge ekstra vekt på. Prioriter gjerne arrangementer som er billige eller gratis, med lav terskel for deltakelse og rom for både tro og tvil
  • sørger for utadvendt og inkluderende informasjon om kirkens arrangementer 
  • oppretter en toveiskommunikasjon med målgruppen(e) der det er mulig (f.eks. sosiale medier) 
  • benytter muligheten til å ta ordet når folk flest og målgruppene våre er opptatt av noe som er relevant for kirken
  • viser at Den norske kirke er der når det skjer en krise i lokalsamfunnet eller i enkeltmenneskers liv
  • prioriterer synlighet for arrangementer knyttet til kirkens høytider  
  • forteller historier om dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse
  • bidrar til gjenkjennelse hos mottakeren, gjennom budskap som bekrefter likestilling, inkludering og mangfold
  • snakker sant om krisene i livet og gir ordet til den som har denne opplevelsen
  • møter dem som er i livsfaseendringer med bekreftelser og tilbud om fellesskap

Prioriterte målgrupper i kommunikasjonsarbeidet

Fra Den norske kirkes medlemmer, er det valgt to prioriterte målgrupper i kommunikasjonsarbeidet – støttespillerne og de individuelt troende. Her er litt om hver av dem:

Støttespillere:
33 % av kirkens medlemmer er en del av dette segmentet. Det viktigste kjennetegnet ved støttespillerne, er at disse medlemmene oftest svarer at de ikke tror på Gud, men at de likevel setter pris på kirkens rolle i samfunnet. Skreddersydd kommunikasjon til denne gruppen, kan likevel hjelpe dem med å komme i kontakt med deres åndelige side.

Individuelt troende:
30 % av kirkens medlemmer er en del av dette segmentet. Det viktigste kjennetegnet ved de individuelt troende, er at disse medlemmene ofte har en gudstro, men at de som oftest ikke bruker kirken i sin trospraktisering. Skreddersydd kommunikasjon til denne gruppen, kan likevel hjelpe dem med å se kirkens relevans for egen tro og eget liv.

Les mer om prioriterte målgrupper her

Hvordan kan man bli mer bevisst på å jobbe mot målgrupper?

Gjør en post-it-øvelse der du skriver opp de to målgruppene på en tavle. Skriv deretter opp alle menighetens tilbud opp på en post-it-lapp og fordel disse under hver av målgruppene. Lag to lapper om tilbudet passer under begge mågruppene. 
Vurder om man kan justere et tilbud for å passe bedre, eller om man skal ta bort eller legge til.
Dette er en enkel måte å venne seg til å jobbe målgrupperettet.

Les hele kirkens kommunikasjonsstrategi her https://design.kirken.no/hub/16 

Vet noen om det?

Som et minimum bør alle arrangement finnes i skjerikirken.no
https://skjerikirken.no/arrangementer/alle:

Et beskrivende bilde, helst lokalt, alternativt fra bildebanken i skjerikirken.no eller fra kirkens bildebank https://design.kirken.no/document/73

Tid, sted og kontaktinfo om ansatte er minimum. Legg så inn litt info om hva som skjer og hvem som deltar. Ikke vær snål med infoen – alle vet ikke det samme som du. 

God informasjon om generell kontaktinfo på Facebook og nettsider: 

  •  God kontaktinfo med bilder av ansatte
  • God informasjon om tilgjengelighet i kirkebygg – åpningstider, universell utforming, teleslynge, parkering osv.
  •  Kalender – enten oppdatert gjennom skjerkirken.no eller manuelt
  • Menighetsblad – et godt verktøy for å nå ut til menigheten
  • Finn aktuelle kampanjer og verktøy i kirkens ressursbank



Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"