– Å tro er en livslang vei

– Tro kan bli til noe som bærer gjennom livet hvis den får tilstrekkelig frihet og erfaring. Å tro er en livslang vei. Det vil jeg gjerne formidle når jeg underviser, sa Christiane Krahner da hun ble vigslet til kateket.

Christiane Krahner holdt prekenen da hun ble vigslet til kateket av biskop Anne Lise Ådnøy 24. november.

– For meg som kateket, som lærer i den kristne tro, er det blitt så viktig å formidle Jesus på en troverdig og forståelig måte. Sammen med ham forstår vi hva det betyr å være kristen og leve et kristent liv. Sammen med ham skjønner vi hva det betyr å tro og hvordan troen kan bære gjennom livet. Sammen med Jesus oppdager vi at tro ikke kan stenges inn i en ideologisk ramme eller i menneskelagde regler. Tro kan ikke tvinges, tro er personlig, tro lever og utvikles i løpet av livet, sa Christiane Krahner i prekenen hun holdt foran en høytidsstemt menighet i vakre Egersund kirke. 

– Kjærlighet til kirkens "levende steiner"
Krahner ble vigslet til tjeneste av biskop Anne Lise Ådnøy.
– Du har tilbakelagt et imponerende veistykke før denne dagen. Du vet bedre enn de fleste her hvor viktig det er å kunne kjenne seg som et fritt menneske. DDR-tida satte spor, selv om du var et barn, sa biskopen i hilsenen sin til Krahner.

– Studier i teologi ble din dør inn i akademia. Du jobbet flere år som prest, før du og din familie satte kursen mot Norge og ble innbyggere i Egersund. Her har du jobbet som trosopplæringsmedarbeider og nå som kateket. Du setter pris på fellesskap i staben og verdsetter vennskap med folk i området her.

– Takk for din kjærlighet til kirkens «levende steiner», alle konfirmantene og alle folka du treffer. Takk for at du har tatt imot kallet fra kirkens Herre og vil gå videre i tjeneste for Gud og medmennesker, nå også som kateket, sa biskopen til Christiane Krahner. 

Her kan du lese hele Krahners preken. 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"