"Bli i meg, så blir jeg i dere"

Dagens tekst rommer dype sannheter om hvem vi er og hvem Gud er. Jesus er god på gi oss bilder, så vi kan ta til oss sannheter om hans rike. Bildet om at vi er greiner på et vintre rommer både utfordringer og hvile.

Grete Stuen Vestøl er kateket i Hafrsfjord menighet.

Søndag 10. mai

Joh 15, 1-8

Det jeg stopper spesielt opp ved i denne teksten er det Jesus sier i vers 5: «Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre.» Som Jesu etterfølgere ønsker vi å bære god frukt. At valgene vi tar skal føre til velsignelse for andre. At noen kan høste godt av det livet vi velger å leve, og takke Gud for at det ble akkurat slik.

Mest av alt ønske jeg at andre skal få øye på Jesus gjennom de valgene jeg tar. Å ha Jesus i livet er det største for et menneske. Å bli kjent med han og få del i hans velsignelser, trøst og gleder er selve meningen med livet. Jesus vil at alle mennesker skal bli kjent med han og ta imot han som sin frelser og venn og få en stadig dypere relasjon til han.

For at dette skal kunne skje, er oppskriften å holde seg nær til Jesus. «For uten meg kan dere ingenting gjøre sier Jesus.» Jeg er helt avhengig av hans næring for å gjøre de gode valgene. Hemmeligheten er hvilken relasjon jeg selv har til Jesus. Jeg erfarer at jo mer tid jeg bruker hos Jesus, til mer klarer jeg å stole på han og lettere er det å følge hans ledelse i små og store valg. Likevel må jeg stadig selv bli minnet om å leve slik. Det er lett å surre seg bort i bekymringer og skuffelser.

Så er det også en dyp hvile i dette. At jeg skal få lov til å ikke gå i egen kraft, men å hente det jeg trenger hos Jesus. Lese i Bibelen og bruke tid i bønn, stadig bli minnet om alle hans løfter via god undervisning eller lovsanger. Takke Jesus for alt det fine når jeg går tur, og ha blikket og tanken oppover til han. Jeg øver meg på å ha blikket festet på Jesus og hans løfter og ikke på omgivelsene som kan virke skremmende og truende. For Han er trofast og Han er alltid nær. Jeg i Han og Han i meg. Et stort mysterium!

Av Grete Stuen Vestøl, kateket i Hafrsfjord menighet

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"