Hjelp til å løfte blikket

Denne våren har jeg lært noe om hvor viktig det er å kunne omstille seg. Verden forandres fra den ene dagen til den neste. Disse siste ukene har vært krevende for mange av oss. Vi takler usikkerhet og omveltninger forskjellig.

Ingun Stokstad Barane er sokneprest i Egersund.

Fredag 22. mai

Luk 24,46-53

Noen klarer å være kreative og ser mulighetene, andre har behov for å trekke seg inn i sin trygge hule. Jeg kjenner meg mest igjen i det siste.

I går var det Kristi himmelfartsdag. Jeg synes det er rart det som står i Lukasevangeliet om denne dagen. For det står at Jesu disipler er så glade etter at Jesus har forlatt dem. De er glade og lovpriser Gud. Når deres beste venn har reist fra dem?????

Disiplene har nettopp vært gjennom store omstillinger i løpet av noen krevende uker. Påsken, med alt fra jubelrop til korsfestelse, måltidsfellesskap til ensom sorg, fotvasking til fornektelse, død til forsiktig oppstandelsestro, har nok satt sitt preg på dem alle. Nå har det toppet seg med at Jesus blir tatt fra dem. Jeg tror jeg hadde kjent meg mer igjen i en gjeng med litt mismodige og usikre disipler. Nå må en ny omstilling til. Men, de er glade. Hva skjer?

Jeg tror disiplene har oppdaget noe som gjør dem glade og forventningsfulle. Rett før Jesus ble tatt opp til himmelen, forklarte han dem enda en gang hvem han var. Og han ga dem løfter og et oppdrag. Han velsignet dem. Og himmelen åpnet seg over dem.

Disiplene fikk et glimt av hvem Jesus virkelig er: Guds evige Sønn.

Han som sa, og fortsatt sier til oss i dag:

Jeg, som er utenfor tid og rom, Jeg er her midt iblant dere!

Om du er alene: Jeg er den gode hyrde som leder dag for dag.

Om dere er få: Der hvor to eller tre er samlet i mitt navn, er jeg midt blant dere!

Og jeg velsigner dere og sender dere ut med verdens beste budskap: Gå ut og fortell om meg!

I dag kan vi be Gud om hjelp til å løfte blikket. Opp på Jesus som er over alt og alle og som samtidig er nær hver og en av oss. Han kan gi oss håp og glede midt i alt livet byr på.

 

Av Ingun Stokstad Barane, sokneprest i Egersund

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"