Da Gud forsvant

«Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.» Be til Jesus, og han vil frelse. Paulus får alt til å høres så enkelt ut. For meg var dette ikke enkelt i mine ungdomsår.

Knut Svenning er sokneprest i Lund og Heskestad menigheter.

Lørdag 23. mai

Rom 10,5-13

Helt fra min dåpsdag har jeg vært en kristen. Som barn hadde jeg en trygg tro på Jesus. Jeg gikk på Søndagsskolen, vi lærte spennende bibelfortellinger og jeg ba kveldsbønn hver kveld. Gud opplevdes som den beste trygghet i tilværelsen.

I ungdomsalderen fikk jeg en ny erfaring: Hvor var Gud blitt av? Hvor var Jesus som jeg hadde satt min lit til og hentet styrke og kraft hos så mange ganger? En lukket himmel og en taus Gud. Det ble bedt mange fortvilte bønner i de årene. Jeg fikk en lengsel, ikke bare etter Gud, men også en lengsel etter å høre Guds ord forkynt. Etter Søndagsskolens tid hadde det blitt lite kristen forkynnelse å høre. Kanskje var det årsaken til at Gud gradvis og ubemerket forsvant ut av mitt sinn og mine tanker, og jeg kjente det som en lukket himmel.

Hva gjør en i en slik situasjon? Det brant som en ild i meg av lengsel etter det gudsforholdet som en gang kjentes nær. Det tok flere år med lengsel og søking før jeg en morgen våknet med en ro og fred av en annen verden inni meg. Fra den dagen så jeg at eneste grunnen til at jeg kunne være en kristen var at Jesus døde på korset som en soning for verdens synd. I denne soningen var også jeg regnet med.

«For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst.» Det skal ikke mer til.

Av Knut Svenning, sokneprest i Lund og Heskestad menigheter

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"