De 4 B`ene

Jeg husker andakter om «de fire B`ene» fra tenårene: Bibel, bønn, brødsbrytelse og brorskap. Disse fire var bygd på bibelverset Apg 2,42, som står i dagens ord i fortellingen om de første kristne.

Sveinar Medhaug er sokneprest i Åkra menighet.

Torsdag 14. mai

Apg 2,42-47

B`ene representerer fire konkrete holdepunkter som skal hjelpe oss til et sunt kristenliv. De er ikke ment som en sjekkliste på oppgaver som må innfris for at en skal kunne kalle seg en kristen. Disse fire aspektene gir konkrete troshjelp til et liv i troen på Jesus Kristus. Det er noen år siden tenårene, men fortsatt synes jeg de 4 B`ene setter oss på sporet av noe avgjørende viktig for troen og livet.

BIBELEN: Vi trenger hjelp til å se våre liv i lys av en større fortelling. I Bibelen møter vi historien om Gud som kommer nær i Jesus Kristus, for å kalle oss til fellesskap med seg. Et fellesskap som varer i liv og evighet. I Guds Ord får vi nåde og veiledning for livet.

BØNNEN: Gud har gitt oss bønnens gave og mulighet. Når vi henvender oss til Gud i Jesu navn så kan vi ha tillitt til at Livets opphavsmann og fullender lytter oppmerksomt til oss.

BRØDSBRYTELSE: I nattverden får vi ta imot Jesus Kristus i brødet og vinen. Her får vi i konkret form nåde til tilgivelse og styrke for troen. 

BRORSKAP: Kirken er fellesskapet av de troende. Kirken er ikke først og fremst bygninger, men fellesskapet av troende mennesker. Vi er ikke kalt til å følge Jesus alene, men i fellesskap.

«De holdt seg trofast til apostlenes lære og fellesskapet, til brødsbrytelsen og bønnene.» (Apg 2,42). De første kristne talte ikke om de 4 B`ene, men like fullt var dette allerede da levende praksiser i det kristne menighetslivet. Kanskje er det sånn at Den treenige Gud gjennom kirkens historie har brukt de 4 B`ene til å bevare mennesker i troen. Da er disse fire praksisene vel verdt å holde fast ved den dag i dag. 

Av Sveinar Medhaug, sokneprest i Åkra menighet

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"