Etter kort tid i denne stillingen, får du kanskje denne mail i din innboks:
«Jeg vil rette en stor takk til deg og ditt team. Med deres bistand har vi nå kompetanse og kunnskap til å håndtere driften på en god måte. Takk!”
Bergen kirkelige fellesråd søker nå en dyktig og engasjert økonomisjef.
Dette er jobben for deg som trives med både helhet og detaljer, og som har evne til strategisk- og løsningsorientert tenkning for en kirke i utvikling.
Bergen kirkelige fellesråd er arbeidsgiver for om lag 180 ansatte i Den norske kirke i Bergen og ivaretar administrative og økonomiske oppgaver for våre 25 menigheter. Vi bygger, drifter og vedlikeholder kirkebyggene og gravplassene i Bergen, og har ansvar for gravplassmyndigheten på vegne av alle byens innbyggere.
Den norske kirke i Bergen er til stede for alle som bor i byen vår. Kirkene våre er fylt med aktiviteter for alle aldersgrupper gjennom hele uken. Her finnes trygge fellesskap som gir rom for tro, fellesskap og kultur. Vår visjon er Mer himmel på jord.
SØK PÅ STILLINGEN PÅ WEBCRUITER
Vi tilbyr
- en meningsfull lederjobb
- god opplæring og fadderordning i oppstarten
- et arbeidsmiljø som er preget av høyt engasjement, stor faglighet, samarbeid på tvers og god kontakt med folkevalgte i fellesrådet/styret
- mulighet for faglig og personlig utvikling
- trivelige moderne kontorlokaler midt i sentrum
- offentlig tjenestepensjon og ulykkes- og gruppelivsforsikring
- bedriftshelsetjeneste
- lønn etter avtale
Arbeidsoppgaver
Bergen kirkelige fellesråd forvalter en årlig budsjettramme på 450 millioner. Vi forvalter en stor bygningsmasse med 35 kirker og nesten like mange driftsbygg, samt 28 gravplasser. BKF er miljøfyrtårnsertifisert.
Økonomiavdelingen har ansvar for økonomiarbeidet «fra a-å» i tett samarbeid med ekstern regnskapsfører. Fellesråd og administrasjon skal ha tilgang til oppdatert og relevant styringsinformasjon som grunnlag for beslutninger og kontroll. Økonomiavdelingen er også en ressurs for menighetene i deres økonomiarbeid. Menighetene har ansvar for egen økonomistyring, men økonomiavdelingen bidrar med tilrettelegging og effektivisering av rutiner og arbeidsprosesser.
Økonomisjefen rapporterer til kirkevergen/daglig leder og inngår i en ledergruppe bestående av dyktige fagfolk innenfor sine respektive fagfelt.
I din jobb som økonomisjef vil du få ansvar for å;
- lede og videreutvikle økonomiavdelingen, herunder personalansvar for 3 økonomirådgivere
- levere styrings- og beslutningsinformasjon på en korrekt og forståelig måte
- økonomistyring, økonomiplan og budsjett
- utarbeide løpende regnskapsrapportering, analyser og prosjektoppfølging
- ha dialog med- og levere økonomisk rapportering til Bergen kommune og Den norske kirke
- videreutvikle arbeidsprosesser og internkontroll på økonomiområdet
- bidra i kirkelige økonominettverk på nasjonalt nivå
- ha et overordnet ansvar for våre innkjøpsrutiner og avtaler, samt etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.
Andre krav
Du må være medlem av den norske kirke.
Kvalifikasjoner
Vi ser etter deg som har høyere økonomisk utdanning på masternivå, og i din søknad vil vi gjerne lese eksempler på hvordan du;
- bruker din lederkompetanse og ledererfaring
- har kjennskap til regler og prinsipper for offentlig regnskapsføring
- bruker din økonomi- og regnskapsforståelse
- har opparbeidet deg erfaring fra endringsprosesser/endringsledelse
- kjenner til regelverket for offentlige anskaffelser.
Personlige egenskaper
Av personlige egenskaper er vi opptatt at dine evner til å;
- prioritere og finne gode løsninger
- tenke forbedring, effektivisering og utvikling
- jobbe strukturert og analytisk
- vise fleksibilitet og være løsningsorientert
- formidle både skriftlig og muntlig
- kommunisere tydelig og samarbeide godt både internt og eksternt
SØK PÅ STILLINGEN PÅ WEBCRUITER
Søknadsfrist 8.12.Dersom du har lyst til å bli kjent med oss før du søker, er du velkommen til å kontakte oss for en uformell prat. Du kan også sjekke ut vår hjemmeside.